Tankar om veckans serier


American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace - "The Man Who Would Be Vogue" *säsongspremiär*
Äntligen är en av mina mest efterlängtade serier igång! Jag har varit otroligt spänd på premiären: kommer den fristående andra säsongen leva upp till den första säsongens kvalitet? Utan tveksamheter kan jag konstatera: ja, det gör den sannerligen! Avsnittet börjar med att Gianni Versace vaknar upp och kameran följer honom när han promenerar genom sitt hem; när han sveper en rosa sidenmorgonrock om sig; hur han graciöst trippar ner för alla trappsteg medan kameran fångar de vackra inredningsdetaljerna på bild; hur hans anställda står uppradade och han hälsar dem god morgon med en typisk italiensk brytning; och hur han slutligen landar framför poolkanten i en magnifik trädgårdsmiljö med en drömfrukost serverad i ett perfekt manér. Scenerna ackompanjeras av helt otrolig stråkmusik som får det att kännas som att man får en liten glimt av himmelriket. Vilket underbart liv! hinner man tänka. Det är innan mardrömmen förklädd som Andrew Cunanigan dyker upp i spelet och förstör den vackra sagan med sitt sällsynt obehagliga och besynnerliga beteende.
 
 
Eftersom avrättningen visas redan i det första avsnittet får jag en föraning om att serien kommer att handla om mördaren tillika psykopaten (?) Andrew, som spelas av en helt fantastisk Darren Criss. Alltså, jag har en känsla av att jag kommer att kunna lista honom som årets serieskurk, för redan nu känner jag fullkomlig avsmak inför hans person. Det här kommer att bli en serie med flärd, glamour, tragi
 
 
Riverdale s2 e10 - "Chapter Twenty-Three: The Blackboard Jungle"
Den här veckan kom Riverdale tillbaka efter ett uppehåll på ca en månad. Enligt mig har det varit skönt med en paus! Riverdale känns väldigt annorlunda mot den första säsongen. Avsnittet vi bjuds på är i många avseenden osammanhängande och tröttsamt. Några märkliga detaljer i avsnittet är dels att Cheryls mamma blir kurtisan, att Archies pappa Andrew helt sonika ger Lodge-familjen 20 % av företaget för att de är så generösa och räddar honom ur den knepiga sitsen med sjukhusräkningen och slutligen var det märkligt hur lättsamt Alice och Betty beter sig när de söker upp det bortlämnade barnet. Andrew uppvisar en ovanligt naiv sida när han så lättvindigt tar emot pengarna från Lodge-familjen och inte anar ugglor i mossen när de accepterar en bit av företaget i gåva. Att Alice och Betty tror att Bettys syskon ska acceptera att de söker upp honom är också skrattretande naivt. GIVETVIS visar han sig vara en galen person och jag tror verkligen att han kan ha något att göra med svarta huvan. Att Archie även frågar FBI-agenten om han tror att rätt person tillfångatogs är en annan ledtråd om att vaktmästaren inte var rätt person. Den verkliga hjärnan bakom svarta huvan kanske i så fall bara använda svarta huvan som en hejduk. 
 
 
Divorce s2 e1 - "Night Moves" *säsongspremiär*
Divorce är äntligen tillbaka, men i mina ögon är premiären ytterst ljummen. I det för säsongen inledande avsnittet går skilsmässan igenom och det är ett antiklimax. Min första insinkt är att det inte händer särskilt mycket alls i avsnittet, och i efterhand kan jag konstatera att det mest spännande som händer är att Robert rakar av sig sin mustasch och att Frances öppnar en flaska vin och blir glad. Jag är dock hoppfull inför säsongen då jag tror att vi kommer få en hel del mer spänning och intriger framöver.
 
 
How to Get Away with Murder s4 e9 - "He's Dead"
Alltså, jag älskar HTGAWM men jag känner mig så färdig med alla intriger kring Laurels pappa och hela den absurda relationen, men det enda som fortsätter hända är att fler och fler hemligheter och intriger uppdagas, vilket resulterar i att jag snart vill spy av allt drama. Hårda ord om en serie jag älskar, va? Hur känner ni? Det jag saknar och vill se är Annalise i rätten, och the Keating five tillsammans utan alltför mycket drama. Hade serien blivit för lame då? Vad tycker ni? 
 
Nej, Frank, det är ganska uppenbart att det inte är ditt barn och det behövs nog inget faderskapstest för att fastställa det. Den stora frågan efter veckans avsnitt är alltså varför Wes ringde ett nödsamtal till Dominick och kallade sig för Christoff?
 
Bildkällor/Image sources: IMDBa, IMDBbmichacljoncs, bluebrooklynkid, IMDBc.


Lena    •     •   http://thelenaelisastory.blogg.se

Spännande med Darren Criss serien, har saknat honom i tv rutan måste kolla upp den där!

Håller med om Riverdale. Fred som alltid varit logisk ändrar sig nu plötsligt från ingenstans och allt kändes bara fel. Att svarta huvan var fel person är inte så konstigt. Vore allt för lätt om dem tog personen sådär. Kommer nog tillbaka med hot i sista avsnittet som en ”cliffhanger”

Svar: Så blir det säkert! Har du någon gissning på vem svarta huvan är eller är det kanske någon vi inte känner till? :)
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

Tycker inte heller Laurel och hennes pappa är speciellt intessant att följa. In i rätten igen :D Jag har trott att det varit Wes barn hela tiden mest för att göra en cirkel av handlingen. Alltså han är död men lever vidare ändå typ.

Svar: Ja, så är det säkert! Jag har också trott det faktiskt!
seriereflektioner.blogg.se

Anna    •     •  

Själv tycker jag den storylinen är kul att följa men hade gärna sett allihop i rätten snart igen också. Saknar det!










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype