4 filmrecensioner

Långsamt men säkert betar jag av min filmlista och jag måste säga att jag har hunnit se mer film de senaste veckorna än på länge. Varken 2016 eller 2017 var ju några vidare filmår för mig. Här kommer fyra minirecensioner om de senaste filmerna jag har hunnit se.

Trumbo (2015) 🌝🌝🌝🌜
Bryan Cranston spelar Dalton Trumbo som i slutet av 40-talet var en av Hollywoods toppmanusförfattare, tills han och hans kolleger fängslades på grund av sina politiska åsikter. En intressant skildring om en för mig okänd händelse. Kommunismen har ju alltid svartmålats i USA, men i den här filmen får vi intressant nog se den politiska spänningen ur en problematiserande synvinkel. Det enda som drog ner intrycket för mig var att den fantastiska Diane Lane reducerades till en fru helt utan egna åsiker eller ett eget liv. Det känns som ett verkligt slöseri med talang.

How to Be Single (2016) 🌝🌝🌝🌜
Jag hade en föreställning om att How to Be Single skulle vara något av en besvikelse, men så var det inte alls! Jag fann filmen underhållande, trots att huvudkaraktären var en aning irriterande. Det slutade liksom inte med en klyscha om att alla ändå fann den där åtråvärda kärleken, utan budskapet om ett lyckligt singelliv fick stå fast. Jag gillar alltid Leslie Mann och Rebel Wilson är alltid underhållande.

Sisters (2015) 🌝🌝🌝
Tina Fey och Amy Poehler spelar två systrar som bestämmer sig för att ha en sista stor fest i föräldrarnas hus innan det säljs. Jag älskar ju kombinationen av dessa två komiker och filmen var underhållande med kanske inte nydanande, som filmer om fest sällan brukar vara.

The Brothers Grimsby (2015) 🌝🌝🌝
Sacha Baron Cohens karaktärer är ju alltid kontroversiella och upphör aldrig att förvåna! Här har vi ännu en rolig rulle som är helt fantastisk i början, för att sedan bli medelmåttig när humorn blir för grov. Jag skrattade så att jag nästan kiknade när "Daniel Radcliffe" fick aids, men när de stoppade in raketer i rumpan var det inte lika skoj. Jag gillar dock "This is England"-temat i den här filmen. Jag önskar att humorn hade bibehållit sin exakthet rakt igenom. Sevärd? Helt klart, om du vill ha en rolig lördagsfilm.

Bildkällor/Image sources: IMDB, IMDB, IMDB, IMDB

Måste se Trumbo. Tänkt se den superlänge men inte blivit av. Tack för du påminde mig!

Svar: Listor är ju så himla bra - hade jag inte haft mina listor hade jag verkligen glömt bort den!