Följer du serien Liar?

Om inte, är detta en påminnelse om att titta NU! Det är en miniserie med totalt sex avsnitt. Hittills har tre av dem släppts. Liar är min nya besatthet och det är en sådan serie man bara vill spela upp nästa avsnitt av direkt.
 
Låt oss diskutera de hittills släppta avsnitten tillsammans! Nu efter tredje avsnittet verkar lögnaren ha avslöjats! Den första delen av det här inlägget skrev jag idag, ungefär i mitten av det tredje avsnittet, när de båda huvudrollerna verkade oskyldiga. Längre ner i inlägget fortsätter jag att diskutera slutet av tredje avsnittet.
 
 
Jag vill tro Andrew - han är typiskt välartad och snygg - men det är en sak han gör som stör mig något oerhört. Det är något han gör flertalet gånger och som har fångat min uppmärksamhet. Han upprepar till olika människor: "Du tror mig väl?" 
 
Det fångar min uppmärksamhet redan första gången han säger det, och när det ihärdigt upprepas blir jag mer övertygad av känslan om att något är fel. Enligt mig, om man är oskyldig, är man nog snarare desperat om att övertyga omgivningen att man är oskyldig. Jag får känslan av att en oskyldig snarare skulle säga: "Du måste tro mig!" än att lugnt fråga huruvida folk tror en eller inte.
 
Nå, det är en del i hans beteende som tyder på att han är oskyldig också. Hur han reagerade inför det gamla kräket som verkligen hade antastat Laura visar ju att han vill separera sig från sådana skyldiga typer. En annan teori är att han faktiskt är skyldig och att han är en högfungerande psykopat. Psykopater är ju ofta otroligt charmiga, inställsamma och narcissistiska. Dessutom skulle det förklara hur han kan vara så otroligt bra på att ljuga också - de är ju typiskt sett experter på att manipulera sin omgivning, vilket skulle kunna förklara varför han konstant ställer frågan "Du tror mig väl?". 
 
Anledningen till att jag vill belysa frågan "du tror mig väl?" är för att det är exakt samma fras som Lauras syster slänger ur sig till sin make när han konfronterar henne med påståendet om otrohet. Hon tittar honom rakt i ögonen, medveten om sin skuld, men förnekar anklagelserna och säger därefter "du tror mig väl?". Att exakt samma fras återkommer från någon som faktiskt ljuger tycker jag starkt indikerar ett samband med hur man kan betrakta Andrews användning av frasen.
 
 
Texten nedanför skriver jag nu efter att ha sett klart det tredje avsnittet
Tänka sig! Efter det första avsnittet var jag tvärsäker på att Andrew var den som ljög om våldtäkten. Det slängdes in tvivel i form av Lauras medicinska förflutna och annat, men jag vägrade låta mig luras av det. Det kändes välplanerat av honom att inte ha möjlighet att ringa taxi o.s.v. Under det andra avsnittet började jag tvivla en aning på Andrews skuld, och jag funderade på om det eventuellt skulle kunna vara exmannen Tom som hade smugit in i lägenheten senare. Det som dock höll mig övertygad om Andrews skuld var dels logiken i att det skulle visa sig vara så (eftersom serien vinklar det som att man starkt ska tvivla på hans skuld blir det en form av plot twist om han visar sig vara skyldig) och dels hans beteende mot de som tvivlar på hans oskuld. Han verkar inte extremt bekymrad av att övertyga folk om sin oskuld, och är man oskyldig så blir man nog, som jag skrev ovan, nästintill desperat efter att skrika ut till omvärlden: jag är inte skyldig! I stället använder han en ständigt påklistrad charm där han agerar lite för väluppfostrat i alla möjliga situationer. Så beter sig nog en som vill dölja något, och som är desperat att visa omvärlden vilket toppexemplar till människa man är. 
 
Nu efter tredje avsnittet har vi fått ett antal pusselbitar klarlagda, så har du inte sett det senaste avsnittet råder jag dig starkt att sluta läsa här. Spoiler: Vi får se hur Andrew under dejtkvällen lägger droger i Lauras vinglas. Dessutom hittar Laura sitt örhänge creepy nog i nallens öra!!! 
 
Vad kommer att hända nu?
Kanske kommer fler detaljer att komma fram. Helt klart är åtminstone att Andrews talan mot Laura kan komma att innebära problem. Kanske får vi bevittna vilken kamp som våldtäktsoffer kan behöva utstå vid skeva maktförhållanden. Att Andrew är charmig, snygg och väluppfostrad är viktiga detaljer som har belysts bra i serien, tycker jag. Det är viktigt att budskapet går fram att ondska inte behöver synas på utsidan. Bara tre avsnitt kvar - hur ska detta sluta?
 
Bildkällor/Image sources: IMDB, The Sun.


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Tack för påminnelsen! Har lagt till den på tvhshow time å sådär men glömt bort att se ändå så kanske är dags nu då :)

Svar: Jag vet hur lätt det är att tänka: "den måste jag se!" för att i nästa stund glömma bort det! Det var därför jag ville passa på satt påminna, då jag tycker att den är otroligt spännande :D
seriereflektioner.blogg.se

Towe    •     •   http://escapereality.se

Började kolla på denna i helgen. Gillar den verkligen! Till en början var man inte säker på vem man skulle tro. Även om det lutade mer åt att Andrew var skyldig så verkade han ju vara genuint förbryllad över det som hänt. Det som är så hemskt är att det faktiskt finns många kvinnor i verkligheten som tvingas gå igenom det här. Där deras ord inte betyder någonting. Så det är bra att det tas upp!

Svar: Gud, vad kul att du gillar den! Jag är verkligen investerad i serien och vill egentligen ha fler avsnitt, men samtidigt är det spännande med en miniserie för då vet man att historien klarnas upp innan säsongen är över. Det är verkligen fruktansvärt! Det är verkligen superintressant hur ämnet tas upp i serien, för man inser hur mycket en charmig yta kan dölja en vedervärdig insida hos en människa.
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Vågar inte läsa men har sett första avsnittet och gillar det! Tack till dig för det var ditt första inlägg om den som fick mig att se den :)

Svar: Du gör rätt i att inte läsa :) Blir så glad över att fler tittar på serien, så att man har någon att diskutera med!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype