Vem vore du som seriekaraktär?

Lås oss ha en liten fredagsdiskussion! 📝
 
Något väldigt intressant att reflektera över i serier är representation. Först och främst har vi representation på individnivå, vilket kan reflekteras över mer för skojs skull. Det innebär ofta att man tänker: om jag vore en seriekaraktär - vem skulle jag då vara? För mig vore det väldigt kul att få höra om vilken seriekaraktär ni känner igen er i, eller, om det inte finns ett självklart val, vem ni ser upp till/skulle vilja vara. Därför riktar jag nu den här frågan till just dig som läser detta. Kan du tänka ut någon som representerar dig och din personlighet på ett bra sätt, eller har du någon i åtanke som du ser upp till? 
 
En ännu större fråga är: Känner du dig överhuvudtaget representerad på TV? Får den kategori du anser dig tillhöra (tonårstjej, yrkeskvinna, troende, svag, minoritet, kille med känslor, man med komplex, homosexuell, gammal etc) utrymme på TV-skärmen? Även om du inte definierar dig på något särskilt vis - anser du att det finns utrymme för förbättring? 
💞 
Bildkällor/image sources: selfregard-less, daphnemaddie, wesaluteyoupeople, lowderey, heckyeahreactiongifs, slytherinnpride, bills-skarsgard, illgiveyouahint, outofyourworld, vause-chapman-love, modernfamily-abc, andy-sambergs, bob-belcher, halesbane, suitsfamily.


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Vilken bra grej att ta upp! Vem känner du själv igen dig i? :D (eller var de det du försökte visa med bilderna kanske). Jag känner oftast igen mig i de här lite mer sarkastiska karaktärerna som först framstås som lite bittra typ. De är ju tyvärr oftast killar som är den karaktärstypen så vore väl kul med lite fler tjejer kaaaaanske. Av kvinnliga karaktärer är jag väl mest lik typ Rory i Gilmore girls, Aria i PLL - den typen.

Svar: Typiskt sett är jag ju singel (en väldigt frekvent förekommande status hos TV-karaktärer), ung, kvinna, studerande o.s.v. Jag måste säga att trots att jag är relativt välrepresenterad i form av "vit kvinna i 20-årsåldern" så innebär ju den stereotypen ofta lite mer att man framställs som extremt ytlig och ofta är man bara en bikaraktär till en manlig huvudroll. Det är mer när kvinnor hamnar i 30-årsåldern som de framställs med lite mer bett och anamma. Ett önskemål från mig vore en serie där en kvinna inte redan är mitt uppe i sin karriär, utan mer vägen dit - under studietiden m.m. Individuellt sett känner jag dock igen drag hos mig själv i karaktärer som Spencer i PLL, Samantha + Carrie i SATC, Michaela i HTGAWM o.s.v. I min professionella roll är jag hårt arbetande, seriös och samtidigt ganska mjuk, men med vänner är jag en helt annan roll där jag är väldigt frispråkig, humoristisk och inkluderande. Ofta tycker jag att kvinnliga karaktärer framställs på det ena eller det andra viset, så komplexiteten får inte alltid lysa igenom. Alla har vi ju ett så brett spektrum av finurligheter i vår personlighet, så det är nog svårt för alla att hitta en karaktär som till fullo representerar vem man själv är! :)
Tror absolut att jag förstår vilken typ av personlighet du menar, och jag håller med - det behövs fler sarkastiska kvinnor i serier :)
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Svår fråga, tror inte det finns någon som är särskilt lik mig på tv faktiskt... Vet att jag tyckte denna frågan var jättesvår när vi hade just detta som veckans tema en gång.

Svar: Ja, vi hade ju faktiskt ett tema om detta, som du säger :) Det är riktigt svårt att tänka ut ett bra svar.
seriereflektioner.blogg.se

Emelie    •     •   http://thoughtsbyem.com

Contessina de Bardi i Medici är min tv-soulmate!

Svar: Känner inte till henne, men det låter som en drömsoulmate!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype