Veckosammanfattning av v. 41

Jag hade inte tänkt skriva om förra veckans avsnitt, eftersom jag har sett de flesta först under den här veckan, men jag bara måste säga ett par utvalda ord om några av serierna ändå. Kom ihåg, detta är alltså förra veckans avsnitt! 
 
 
How to Get Away with Murder s4 e3 - It's For the Greater Good
Annalise lyckas kämpa sig tillbaka till rättssalen och det är fint att se henne åstadkomma verklig förändring genom att lyckas få en oskyldigt dömd frigiven efter 12 år i fängelse. Connors beteende kan jag knappt kommentera - kul att äntligen få se hans pappor i alla fall! Det roligaste med avsnittet är att se Michaela på sin nya praktikplats! Det här med prestigefyllda praktikplatser och att nöta in information på kort tid känns faktiskt väldigt verklighetsförankrat, om jag får tala lite från min egen snåla erfarenhet. Sen är resten väldigt glammed up och amerikanskt, så att säga. 😂
 
Det här med Annalises planerade class action suit tycker jag låter mycket spännande. Trots att jag förstår att psykologen vill att hon ska lugna ner sig och vara sin egen hjälte, så skulle jag vilja se vad hon kan göra med en sådan stämning mot staten! Det börjar ju bli ett problem med långa handläggningstider även i Sverige, och det påverkar ju möjligheten till pålitliga vittnesutsagor och annan viktig bevisning. Förundersökningar läggs ner i brist på resurser snarare än brist på bevisning. Det om något är ju ett hot mot rättssäkerheten.
 
Bästa citatet ever! Letty undrar varför Javier alltid dödar någon ute på en golfrunda eller liknande.
Hans svar är klockrent.
 
Good Behavior s2 e1 - The Heart Attack Is the Best Way (säsongsstart!)
YAS! Good Behavior är tillbaka och jag hade nästan hunnit glömma seriens känsla, om ni förstår vad jag menar? Säsongsstarten är verkligen toppenbra - jag älskar avsnittet och känner bara att jag vill ha mer, mer, mer! Letty är en så fascinerande karaktär och det är så fint att få se henne tillsammans med Javier och Jacob för att för första gången försöka få ett ordnat liv tillsammans. 
 
Hur kan en seriemördare lyckas skapa så mycket empati hos publiken? Det är en bra fråga. Javier framställs som ganska komplex - vilket jag älskar. I den förra säsongen fick vi hans bakgrund förklarad och det gjorde det lättare att tycka om Javier. Älskar hur han och Letty bara förstår varandra. De är som gjorda för varandra. Gnistorna yr när de är tillsammans och de är definitivt mitt största ship på TV just nu, efter Jamie och Claire som alltid kommer vara ohotade ettor.
 
Det är ett nervkittlande avsnitt med många ugglor i mossen. Lettys plågas igen av sitt alkoholbegär (vilket för mig skapar associationer till HTGAWM), någon är uppenbarligen ute efter Javier i och med att hans offer visade sig vara en lönnmördare och att Silk blev mördad. Det verkar vara någon som har koll på Javiers whereabouts. Det är inte den enda som är ute efter honom, vi vet ju att även FBI-agenten Rhonda Lashever försöker spåra upp honom.
 
 
Riverdale s2 e1 - Chapter Fourteen: A Kiss Before Dying (säsongsstart!)
Så spännande det är att vara tillbaka i Riverdales förunderliga värld. Archie blir som vanligt huvudpersonen trots sin trista utstrålning. Det är dock förståeligt eftersom Archies pappa nu har blivit skjuten! Hur ska det gå med stackars Fred som upplever en massa hallucinationer i sitt koma-tillstånd? Vi får följa med in i Freds "tankar" och hur han hela tiden blir påmind om att han är död. Till slut inser han att hans uppdrag på jorden är att ta hand om och skydda Archie, varpå han i slutet av avsnittet återvänder till sitt medvetande. Fint, och ett ganska klassiskt, om än ovanligt, TV-move. 
 
Under tiden brottas Jughead med sin identitet. Han försäkrar Betty om att han inte är en serpent, men ändå tar han hjälp av dem för att reda ut mordförsöket på Fred. Betty är givetvis mycket skeptisk till det hela. Veronica är till en början obekväm med att trösta Archie, men hittar till slut den inre styrkan att finnas där, även när han försöker att knuffa bort henne. Det enda störiga under avsnittet är när hon joinar honom i duschen, ungefär ingen tid alls efter att han kommit hem från sjukhuset där Fred fortfarande kämpar för sitt liv. Det verkar som att det ändå alltid finns tid till romans i Riverdale.
 
Angående att vi äntligen får se Hiram instämmer jag med Karin och säger att jag är mycket nöjd med hur han ser ut. Hiram är en karaktär som har figurerat flitigt i bakgrunden av historien utan att hittills ha framträtt. Nu är han ute ur finkan och jag sitter som på nålar när kameran närmar sig hans ansikte. Jag tänkte att han skulle likna Laurels i HTGAWM pappa, och det var ju inte superlångt ifrån - förutom att Hiram faktiskt är (hyfsat) snygg (samt yngre).😍
 
Bildkälla/Image source: favemichaelaprattuptownhagsIMDB











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype