Veckosammanfattning av v. 45 (del 1)

I det här inlägget kan ni läsa mina tankar om veckans avsnitt av Outlander, Riverdale och Good Behavior. Del 2 av veckans kommentarer kommer i morgon.
 
 
Outlander s3 e8 - "First Wife"
Jag kan inte riktigt förstå att vi redan är inne på avsnitt 8 av totalt 13 för den här säsongen. Det känns som att serien precis startade igen! 🤔
 
Det är lätt att förstå varför Claire blir så oerhört heartbroken över nyheten om att Jamie faktiskt har en annan fru, särskilt eftersom det inte är vem som helst; det är Laoghaire! Om ni inte riktigt minns när och hur vi såg Laoghaire sist så var det när hon försökte få Claire dödad för att ha brukat häxkraft. Hon syntes bara under en kort sekvens i förra säsongen, så det var senast i säsong ett hon medverkade. Lyckligtvis klarade sig Claire från att dö, men det är förståeligt att hon inte hyser några varma känslor för Laoghaire. Det är förståeligt att Laoghaire ville gifta sig med Jamie, med tanke på den starka kärlek hon känner inför honom, men först är det svårt att förstå varför Jamie valde att gifta sig med henne av alla människor. Det klarnar dock när han får berätta sin sida av saken. Jag kan tipsa om den här artikeln, som ger ett väldigt bra perspektiv på Laoghaires situation.
 
Det är typiskt att det kommer ett gäng pirater till den lilla ön, just samtidigt som young Murray ska hämta de nödvändiga punden. Hur otroligt irriterande är det inte att Ian blir tillfångatagen framför ögonen på Jamie och Claire? Nu måste de väl ta upp jakten på det främmande skeppet! 
 
I samarbete med VIAPLAY: Var tittar jag på Outlander? På Viaplay såklart, den enda streamingtjänsten i Sverige som släpper de nyaste avsnitten varje måndag! Just nu har jag ett litet samarbete med dem, men jag har varit kund där i flera år tidigare.
 
 
Riverdale s2 e4 - "Chapter Eighteen: When a Stranger Calls"
Vilket märkligt och otillfredsställande avsnitt vi bjuds på. Ingenting går rätt när Betty faller för Svarta huvans hjärntrick. Och just det, min spådom om Toni visar sig slå in. Jag har faktiskt inte varit något Bughead-fan den här säsongen, då jag finner Jughead ganska tråkig, men visst känns det i hjärtat när något sånt här händer. Jag förstår verkligen hur förkrossade alla Bughead-fans måste vara.
 
Hela grejen med Nick är obehaglig men det är fint att se hur tjejerna tillsammans får stopp på övergreppet mot Cheryl. Vilket fruktansvärt kräk han visar sig vara alltså! 
 
PS: Jag fnissar fortfarande åt att Bettys mamma heter Alice Cooper, men damn, vilket entré hon gör på insamlingsgalan som Lodge-familjen håller i. Trots att hon är jobbig så är hon en favoritkaraktär. Hon mesar inte.
 
 
Good Behavior s2 e4 - "I Think It's a Sign"
I think you're a magician, säger Javier till Letty och jag kan inte annat än hålla med. Efter förra avsnittet tänkte jag självklart att det är kört. FBI har fångat dem och de riskerar åtal för en rad allvarliga brott. När Letty börjar nysta i hela upplägget i det här avsnittet så jublar jag inombords! Hon brukar alltid vara så smart och lista ut vad som pågår bakom kulisserna, och givetvis har hon rätt även den här gången. Det är inget officiellt uppdrag som FBI-agenten Lashever har, att gripa Javier och Letty. Tack vare en rad incidenter och väl spelade kort, lyckas Letty förhandla sig till frigivning för både hennes och Javiers del. Hur genial är hon inte?! Jag vet att det i vissa (okej många) avseenden är överdrivet och verklighetsfrånvänt men jag älskar hur allt går från lönlöst till löst under avsnittets gång. Nu återstår att se hur Lettys relation med sin mamma kommer att se ut och om Jacob kommer att kunna börja skolan o.s.v.
 
Det här är kanske galet att säga, men jag känner nästan hur mitt Letty&Javier-ship seglar upp på förstaplatsen, och därmed knuffar ner mitt eviga Jamie&Claire-ship. Det är bara för att jag inte riktigt har känt det där extra för Jamie och Claire i den här säsongen, med tanke på den tid som har förflutit och hur de döljer saker för varandra och inte riktigt får njuta av sin tid tillsammans. Hoppas inte det består.
 
Bildkällor/Image sources: TVLINE, riverdales-daily, tntgoodbehavior.


Hanna Karlsson    •     •   http://hannafialotta.blogg.se/

Nu blev jag ju nyfiken på Outlander. Jag tittar inte på så mycket serier annars.

Svar: Outlander är helt klart en av de bästa serierna jag vet!
seriereflektioner.blogg.se

Emelie    •     •   http://thoughtsbyem.com

Har Riverdale blivit sämre i den andra säsongen? Känns som att folk har blivit lite negativa kring serien på sistonde! Jag slutade ju kolla på Riverdale i mitten av säsong ett, men har blivit sugen på att kolla ikapp igen!

Svar: Enligt mig är det ungefär samma nivå, bara en annan story. Jag tycker inte att det har blivit märkbart sämre. Det enda är att Archie är otroligt irriterande genom hela säsongen. Jag tycker Riverdale är minst lika klyschigt som det var första säsongen, men någon stor skillnad tycker inte jag att det är.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype