Serietips: Loudermilk

 
En helt ny bitterljuv historia om en 50-årig före detta musikrecensent som i egenskap av nykter alkoholist leder AA-möten i en katolsk kyrka. Nätterna spenderar han med att sopa banklobbyer. Sam Loudermilk fångar upp en klockren sarkastisk anda som är utmärkande för Generation X. Den buttra men ganska roliga Sam bor i en fin lägenhet i Seattle tillsammans med en rumskompis som är den lite mer positiva av de båda. Efter påtryckningar från en rik mamma flyttar snart även en tonårig missbrukare vid namn Claire in i lägenheten, i ett försök att få henne ren. Det blir en situation som stundtals skapar starka påfrestningar hos karaktärerna. Loudermilk har en crush i den nyinflyttade grannen Allison som initialt ställer sig väldigt tveksam till Loudermilks person.
 
Jag glädjs alltid åt när en serie visar sig ha mer än väntat under ytan - vem gör väl inte det? Loudermilk är alltså huvudpersonens efternamn tillika seriens titel, och det är en dramedi (drama + komedi) i 10 delar från AT&T Audience Network, som för oss i Sverige finns att streama veckovis på HBO Nordic.
 
Vanligtvis kan det vara tröttsamt att påbörja en serie om ännu en tragisk man som ändå get by i vardagen, men jag tycker att Loudermilk lyckas hålla sig unik och spännande! Väl värd att se! Det är nämligen inte bara karaktären Loudermilks problem som är i fokus, utan det händer en hel del annat hos bipersonerna som är nästan minst lika intressant. Hittills har det släppts fem avsnitt och det kommer ett nytt varje onsdag. Jag tipsar bara om serier på det här viset när jag tycker att de är väl värda det. Loudermilk har en charm och ett hjärta, och det tycker jag är alldeles för ovanligt idag, trots att det släpps fler serier än någonsin. För mig är det nästan det viktigaste kriteriet som alltför ofta glöms bort. Divorce var en annan dramediserie som jag inte var speciellt förtjust i början, men som jag i slutet fann underhållande och sevärd. Loudermilk är lite i samma stuk, fast med skillnaden att den är roligare och mer intressant redan från början. Såna typer av serier är värda att tipsa om medan de fortfarande har en chans att förnyas.
 
 
Bildkälla/image source: Rotten Tomatoes.











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype