Är Babylon Berlin nästa stora snackis?

 
Är det så att årets bästa serie kommer från Tyskland? Det verkar nästan så, om man ska tro recensionerna från tittare och kritiker som hyllar det episka kriminaldramat Babylon Berlin - en värld där det artistiska och sexuella exprimenterandet florerar mot en bakgrund av organiserad brottslighet, politiska gatukamper och en fragil demokratisk ordning, som NY Times så poetiskt skriver. 
 
År 1929, under Weimarrepubliken, är Berlin en snabbrörlig metropol och det är en kaotisk 15-årig era som föregår Tredje riket. I den nya serien, som ryktas vara den mest påkostade tyska TV-serien någonsin, får vi följa Gereon Rath - en poliskommissarie från Cologne, spelad av Volker Bruch - när han anländer i den främmande staden för att utreda en massiv utpressningshärva rörande sadomasochistisk porr. Den bekymrade unga kriminalaren assisteras av Charlotte Ritter, spelad av Liv Lisa Fries, som agerar skrivhjälp. Ritter strävar efter att göra det bästa av sin vistelse i Weimarrepublikens Berlin. Genom att ta del av den frihet staden lockar med kan hon fly fattigdomens sken som präglar den dystra och överfulla bostad hon bor i. På dagen ägnar hon sig åt sporadiskt polisiärt arbete och på nattetid huserar hon på Moka Efti - en nattklubb och ett tempel för hedonism.
 
Trots makalösa inslag såsom giftgas på ett ryskt godståg; hemliga militära manövers; och en brutal May Day-konfrontation mellan polis och kommunister, sägs seriens verkliga stjärna vara Berlin. Baserad på de bästsäljande böckerna av Volker Kutscher är serien ett 180-dagarsprojekt som har kostat 38 miljoner euro att producera, med totalt tre manusförfattare/regissörer. 16 storslagna avsnitt kommer till Netflix i USA den 30 januari, men serien hade brittisk premiär redan i söndags.
 
Texten ovanför bygger mycket på hur NY Times beskrivit serien.
 
 
Var kommer man att kunna se TV-serien i Sverige och när? 
Netflix har plockat upp rättigheterna till showen i USA, men i Sverige är det faktiskt SVT som har lyckats knipa serien. Babylon Berlin kommer att visas 2018. På ett sätt är det bra, eftersom den då kommer att finnas gratis tillgänglig för alla i bra kvalitet, men känner jag SVT rätt lär väl avsnitten bara ligga ute på SVT Play i någon vecka.
 
📌 I väntan på Babylon Berlin kan jag tipsa om att SVT just nu även har säsong två av Top of the Lake - en megahyllad, bra och otroligt hyllad serie med bland annat Elisabeth Moss och Nicole Kidman i rollerna. Skynda att fynda på SVT Play, för avsnitten ligger bara ute en mycket kort period. Avsnitt 3 försvinner t.ex. i morgon.
 
📌 Övrigt gossip jag vill dela med mig av är att Elena Ferrantes STORSÄLJANDE böcker om resan från barndomen till författarskapet ska bli en TV-serie i hela 32 delar. Anledningen till att jag är superspänd på detta är för att jag dels äger den första boken, som jag ser fram emot att läsa, och dels för att serien spelas in i Italien - mitt favoritland, såklart! Inte nog med det: serien spelas in på italienska, så det inbjuder var och en av oss att vässa kunskaperna i språket. Serien planeras sända under 2018, och det är HBO och RAI som ligger bakom produktionen, så troligtvis hamnar väl serien hos HBO Nordic.
 
Bildkälla/Image source: IMDB











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype