Tankar om första Twin Peaks-avsnittet

đŸŒČ SĂ„ Ă€ntligen har Twin Peaks börjat igen och jag fĂ„r för första gĂ„ngen möjlighet att gotta ner mig i alla mysterier helt LIVE i takt med sĂ€ndningarna! Vilken förmĂ„n! Vilka Ă€r ni som Ă€r med mig i tittandet? Kommentera gĂ€rna, om sĂ„ bara anonymt! đŸŒČ
 
Ett par bekanta ansikten...
 
Vad tyckte jag om premiĂ€ravsnittet dĂ„? Jag har ju skrivit ett antal gĂ„nger om min oro över att comebacken ska bĂ€va under trycket av de höga förvĂ€ntningarna och dĂ€rmed inte alls leva upp till den hype som serien en gĂ„ng orsakat. TyvĂ€rr Ă€r det ju sĂ„ att Twin Peaks sĂ€ndes under en tid dĂ„ tillgĂ„ngen pĂ„ TV-serier var minimal, jĂ€mfört med idag. Dessutom kom TP med nĂ„got nyskapande som folk aldrig hade sett pĂ„ maken. Nuförtiden har vi ju sett det mesta, om man jĂ€mför med början pĂ„ 90-talet. Jag mĂ„ste sĂ€ga att trots att jag var lite halvt besviken under stora delar av avsnittet sĂ„ var jag besviken pĂ„ ett förutsebart sĂ€tt. Det kĂ€nns inte som att serien Ă€r förstörd eller att kĂ€nslan helt har tappats, nej - det Ă€r snarare bara sĂ„ att jag blir lite nervös inför hur sĂ€songen ska fortskrida. Jag vet nĂ€mligen att efter att Laura Palmers mördare avslöjades en bit in i andra sĂ€songen sĂ„ tappade TP lite av sin charm för mig och som tittare frĂ„gade jag mig sjĂ€lv lite mer "vad Ă€r det egentligen jag tittar pĂ„?". Eftersom jag stĂ€ller mig ungefĂ€r samma frĂ„ga efter ett avsnitt sĂ„ kanske det egentligen Ă€r ett bra betyg, dĂ„ det indikerar att TP lyckas bibehĂ„lla den bisarra stĂ€mning som vi kĂ€nner igen. AngĂ„ende introt sĂ„ stör jag mig inte alls pĂ„ att de har bytt ut bilderna eftersom de har bibehĂ„llit det som verkligen betyder nĂ„got för mig: lĂ„ten. ❀
 
... och nÄgra nya ansikten. 
 
Om den första sÀsongen prÀglades av frÄgan "Vem mördade Laura Palmer" sÄ kÀnns det som att den hÀr sÀsongen kommer att handla om frÄgan: 
 
*SPOILER ALERT* LÀs inte vidare om du inte har sett alla sÀsonger av Twin Peaks!
"Kommer agent Dale Cooper att komma tillbaka?". "Vad hÀnde med Dale Cooper" vore lite missvisande. Dale Cooper Àr ju obviously fortfarande Bob. Han har varit "försvunnen" i 24 Är, men vi fÄr se honom bÄde pÄ "andra sidan", dÀr hans sjÀl uppenbarligen har hÀngt i sÄ mÄnga Är, samt ute i verkligheten dÄ han har klÀtt sig EXAKT som Mr Scary Person - Bob. Han har lÄngt hÄr och hans sÀtt att uttrycka sig pÄ Àr identiskt med Bob. Bob har alltsÄ belÀgrat Dale Coopers kropp sedan sÄ mÄnga Är tillbaka. FrÄgan handlar sÄledes snarare om Dale Cooper kommer att komma tillbaka som sig sjÀlv igen, eller om han kommer att förgöras sÄsom Leland Palmer.
 
AngÄende mordet pÄ Ruth Davenport, vars huvud tillfogats en namnlös mans kropp, tror jag att Bob eller nÄgon som liknar Bob har tagit rektorns kropp i besittning och utfört mordet. Det Àr uppenbart att rektorn har varit i lÀgenheten men det framgÄr ocksÄ att han inte minns allt. Hans beteende pÄminner pÄ alla sÀtt om Laura Palmers pappas, Leland Palmer, beteende. 
 
Efter det första avsnittet har jag inte sÄ mycket mer att sÀga Àn sÄ, för tillfÀllet. Vi fÄr se om jag skriver ett inlÀgg efter Ànnu ett avsnitt eller om jag vÀntar tills jag har sett alla fyra tillgÀngliga avsnitt. Det tar lite tid dÄ jag jobbar och faktiskt inte vÄgar titta för sent pÄ kvÀllen... Det Àr nÀmligen vÀldigt lÀskigt. 
 
PS: Det var fullkomligt hjĂ€rtskĂ€rande att se Log Lady, spelad av Catherine E. Coulson, i hennes enda scen i första avsnittet. Vilket skĂ„despel!!! Jag undrar om hon hĂ€mtade den smĂ€rtan ur hennes eget kĂ€nsloliv. ❀
 
BildkÀlla/Image source: IMDB


Felicia    ‱     â€ą   http://frokentv.se

Nu har jag sett första avsnittet :D haha. Bra tycker jag men kÀnns lite oklart vad sÀsongen kommer att handla om men du har nog rÀtt att det kommer vara mycket om Coopers "Äterkomst". LÀr kommentera (& lÀsa) pÄ ditt avsnitt tvÄ inlÀgg nÀr jag sett det ocksÄ men ser det nog inte fören ikvÀll :D :)










Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype