Riverdale: Recension av säsong 1

Titel: Riverdale (2017)
Genre: Kriminaldrama, mystik
Skådespelare: K.J. Apa, Lili Reinhart, Camila Mendes, Cole Sprouse, Marisol Nichols, Luke Perry m.fl.
Handling: En annorlunda tolkning av seriefiguren Archie från Archie Comics. Här får vi följa intrigerna i den lilla staden Riverdale, där invånarna bär på mörka hemligheter.
Antal säsonger: 1, men serien är förnyad för en andra säsong.

Spoilerfri recension
Jag var helt övertygad om att Riverdale skulle vara en serie i min smak. Innan premiären läste jag på ganska mycket om vilken typ av stämning som skulle kunna tänkas prägla serien, så jag hade en föraning om hur mörk och annorlunda konceptet skulle bli. Jag har själv aldrig läst Archie Comics men jag har förstått att TV-serien är väldigt mycket mörkare än den mer lättsamma seriestrippen. Ett mord har skett i den till synes fridfulla staden Riverdale - det är utgångspunkten i det allra första avsnittet. Utan att spoila handlingen vill jag säga att serien passar dig som gillar ungdomsserier med en hel massa drama. Det är givetvis en hel uppsättning av övermänskligt vackra människor som spelar karaktärerna, som det ju brukar vara i ungdomsserier. Typiskt sett är inte ungdomsserier den typ av serier jag dras till, utan det måste finnas någon unikt som gör att jag blir lockad. Uppenbarligen hade Riverdale en sådan dragningskraft och jag har inte blivit besviken. Till skillnad från vissa andra åsikter har jag inte tröttnat en enda gång, utan jag tycker att varje avsnitt har varit spännande och drivit handlingen framåt i ett tillfredsställande tempo. Det har alltid funnits en rad frågor som man vill få besvarade efter varje avsnitt. Jag tycker att skådespelarinsatserna är varierande, men mina favoritkaraktärer är Betty Cooper och Jughead. Bettys mamma är också en intressant figur. Man kan enkelt konstatera att det är kvinnorna som till stor del bär upp den här serien, även om Jugheads pappa FP har bidragit till att höja insatserna hos killarna i slutet av säsongen.

Recension med spoilers
Vilken himla åktur Riverdale bjöd på alltså! Det näst sista avsnittet var ju olidligt spännande och det sista avsnittet var väldigt sorgligt i och med Cheryls självmordsförsök och så vidare. Det var föga förvånande ingen mindre än Jason Blossoms pappa Clifford som låg bakom mordet på sin egen son. Att han skulle vara heroin-langare var dock förvånande och oväntat mörkt. Givetvis lämnade säsongsfinalen en rad olika frågor obesvarade, så det finns definitivt ett begär hos mig som tittare att titta på nästa säsong. Jag måste säga att Polly tyvärr är en karaktär jag stör mig på och jag är intresserad av att se hur hennes utveckling kommer te sig. Jag får inte riktigt ihop vem hon är som person.

En bit med Riverdale som jag tycker är extra värd att hylla är vänskapsförhållandena. Det är en bra dynamik hos karaktärerna tycker jag, och det mesta är trovärdigt vad gäller vänskaperna. Låt oss bortse från att Archie är en liten jobbig casanova. Det här med att han vill hålla på med musik är ganska tråkigt också - fråga mig inte varför. Just nu hoppas jag att hans pappa överlever den där hemska cliffhangern då han blev skjuten. Hade Archie inte sprungit fram mot honom hade han kanske inte blivit skjuten från första början... Några andra intressanta storys är Jughead och Hiram Lodge. Jughead blev basically invigd i Serpents framför ögonen på Betty och jag förstår hennes oro, samtidigt som händelsen går väldigt bra ihop med hans storyline och hur han praktiskt taget slits mellan två världar - en där han inte tror att han hör hemma och en med vilken han alltid har identifierat sig. Så himla spännade! Angående Hiram Lodge så ser jag fram emot att få ett ansikte på denna mystiska karaktär som har varit närvarande under hela säsong ett utan att ens dyka upp.

Bildkälla: Frida
TV - TV-serie - TV-series - archie - archie comics - netflix - review - riverdale - season 1 - season one - serie - serieblogg - serier - serierecension - seriereflektioner - säsong 1 - säsong ett - the cw - tv-serier - tv-show
Katrine Larsson

Stör mig också på Polly, vet inte riktigt varför men hon känns bara väldigt "konstig". Skulle vara intressant att se mer från hennes "perspektiv" känns som man bara har fått se hur hon är utifrån de andra karaktärerna.

Svar: Ja, det skulle vara intressant att få lite mer pejl på vilken slags person hon är!