Veckans tema: TV-serier med religiösa inslag

Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
 
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
Karin som bloggar på karinsuniversum.se
Lovisa som bloggar på seriedrottningen.se
 
Här kommer lite blandade serier med religiösa inslag. Några har jag sett, andra inte. Här har ni åtminstone en rad serier att spana in om ni vill utöka ert serietittande med lite good old religion. Hur många av de följande serierna har du sett och vad tyckte du? Vad tycker du om religion på TV? Vilka av serierna är du nyfiken på att se? 😇
 
 
The Young Pope
En av få serier på den här listan som jag faktiskt har börjat titta på. Jag är bara två avsnitt in och ännu lite skeptisk, men det råder inga tvivel om att The Young Pope (med Jude Law som påve) är en av många ansedd hit-serie som definitivt träffar in det religiösa temat.
 
 
Mercy Street
Ett krigsdrama med en religiös underton inbyggd i själva titeln (mercy). Alla som anländer till Mansion House får behandling. Många bibliska liknelser och symboliska händelser. Mercy Street står på min watchlist asap!
 
 
Lucifer
Lucifer är en modern version av djävulen och handlar om hur ängeln Lucifer kastas ut ur himlen och fördöms att härska i helvetet i all evighet - tills han bestämmer sig för att ta en liten semester. Som ni kan ana är det en viss humor inbyggd i serien. Jag har velat se Lucifer ända sedan serien hade premiär och ändå har jag inte tittat! Det måste jag snarast ändra på.
 
 
Preacher
Preacher har jag inte heller sett, men serien har bara släppt en säsong hittills så varför inte passa på att titta innan säsong två har premiär i juni? Det ska jag försöka göra. Preacher handlar om en präst som tar hjälp av en vampyr att hitta Gud, efter att ett övernaturligt event ägt rum i hans kyrka. Det låter väldigt underligt och det är det säkert. 
 
 
True Blood
Jag är någonstans i säsong två av True Blood, men dessvärre har jag inte sett serien sedan år 2014 - samma år som serien slutade sändas. Icke desto mindre är det en serie jag fastnade för, och varför jag slutade titta är väl en gåta. Serien handlar mest om vampyrer, men det finns en del bibliska och religiösa inslag (som det ju brukar göra när det handlar om vampyrer). Kopplingen är dock inte lika stark här som i de andra serierna på listan.
 
 
The Good Place 
En serie för dig som letar efter en humorshow med religiöst tema. Kompetenta Kristen Bell spelar Eleanor, en nyligen avliden ung kvinna som hamnar i The Good Place - en himmelskt utopi designad av Michael. Hon inser snabbt att hon har skickats dit av misstag, varpå hon måste dölja sitt omoraliska förflutna och sitt nutida omoraliska beteende. En tydlig biblisk liknelse.
 
Hedersomnämnanden: Även The Path och Greenleaf ska handla om religion.


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Mercy Street har jag varit nyfiken på länge nu, men inte sett den än. The Young Pope skulle jag vilja se på grund av Jude Law, men det är bara det att jag har lite svårt för just religiösa filmer och serier, så vet inte om jag skulle finna den särskilt intressant. Avvaktar nog ett tag i alla fall.

Lucifer gillade jag väldigt mycket i början men det är en sån serie jag tröttnade på fort. Såg hela första säsongen och kommer nog fortsätta på säsong 2 också, men det är lite en sån serie som jag bara kommer se när jag håller på med något annat samtidigt (såvida andra säsongen inte visar sig vara jättebra).

Svar: Ja, Mercy Street har jg till och med börjat titta på en gång men jag tittade aldrig klart på första avsnittet! Måste se den, det är så många bekanta ansikten i den serien!!! The Young Pope är enligt mig svår. Den är liksom speciell. Jude Law gör dock en bra insats.

Lucifer känns lite som en sådan serie som du beskriver den. Jag kommer nog titta någon gång!

Kul att höra vilka serier du är nyfiken på! :)
seriereflektioner.blogg.se

Katrine Larsson    •     •   http://serieexecutioner.blogg.se/

När jag såg bilden på Chris Wood så tänkte jag att den här serien måste jag se, haha.

Svar: Haha, jag har förstått att han är populär :D Jag har aldrig sett en serie med honom, tror jag. Mercy Street verkar dock fett bra.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype