Veckans tema: New York

Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
 
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
Karin som bloggar på karinsuniversum.se
Lovisa som bloggar på seriedrottningen.se
 
Glad onsdag och trevlig första mars på er! Nu är vi officiellt inne i den första vårmånaden - är det inte fantastiskt?! 🌷💐 Den här veckan är det dags att skriva om kanske världens bästa stad - New York! Så, vilka serietips tänker jag mig idag? Jo, till skillnad från de serier jag vanligtvis skriver om tänker jag göra reklam för ett par som jag faktiskt nästan inte alls skriver om. Spana in min lista med mina bästa tips!
 
 
Unbreakable Kimmy Schmidt
En serie jag precis har sett samtliga två säsonger av (den tredje säsongen kommer 19 maj). Kimmy Schmidt är en kvinna som kommer ut i verkligheten efter att ha spenderat 15 år i en bunker där hon hållits fången av en fanatisk pastor. Hon flyttar till New York för att återanpassa sig till verkligheten och alla förändringar som har skett under åren hon varit nere i bunkern. I serien får vi lära känna hennes arbetsgivare, hennes hyresvärdinna och hennes roommate - samtliga knäppa på sitt sätt! En rolig och väldigt parodisk serie som utspelar sig i New York.
 
 
How to Make It in America
En kortlivad serie bestående av endast två säsonger. Desto mer anledning att marathontitta! Serien utspelar sig i New York och handlar om en talangfull konstnär som försöker lyckas i affärsbranschen tillsammans med sin lika dedikerade kompis. Det är en trevlig serie där man får mycket av den genuina storstadsmiljön och en smak av den amerikanska drömmen. Tror få serier fångar känslan av New York så väl som den här gör! 🌃
Plus: Introt är så sjukt bra. Titta gärna på klippet ovan så får du se vad det handlar om!
Med bland annat Bryan Greenberg och Lake Bell i rollerna.
 
 
Mozart in the Jungle
Den här mysiga serien har jag tipsat om en del gånger förr! Mozart in the Jungle handlar om en excentrisk mexikan som leder New Yorks stora symfoniorkester. Man får höra en hel del vacker musik men serien handlar till stor del även om kärlek, sex och drama. Den här är mycket omtyckt av mig. Tyvärr har jag inte tagit mig igenom tredje säsongen än då jag nog tyckte att det blev lite tråkigt när det handlade så mycket om Venedig, men serien ÄR bra och det handlar bara om att jag inte har tagit tag i den igen. Den är inte så superhipster som den verkar vara av trailern att döma. 😉 Little-known fact: När jag satt på en tunnelbana i New York så insåg jag att jag satt mittemot Haileys kärleksintresse Alex (Peter Vack)! 😊
 
Andra sevärda och superkända NY-serier: Vänner, How I Met Your Mother, Sex and the City, Suits, Girls, Brooklyn Nine-Nine etc.
 
Vilka bra tips på NY-serier kan du komma med? 😄


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Tror jag måste se How to Make It in America. Sett något avsnitt för några år sedan och gillande den inte då men min seriesmak har ändrats så fruktansvärt mycket senaste året så tror jag skulle gilla den nu :). Så blir nog den när jag sett klart på queers.

Svar: Roligt! Jag tycker att det är oerhört synd att den blev så kortlivad - den hade mycket potential. :) Älskar som sagt introt också!
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

How To Make It In America har ju varit på listan länge. Även Mozart men det vet du haha ;) Det är bara jag som är seg med att se alla serier jag vill se.

Såg första avsnittet av Kimmy Schmidt när den hade premiär men tyckte det var lite "för mycket" för mig eller vad man ska säga... Gav upp ganska tidigt vilket alltid är synd, men kände ändå inte att det är någon serie jag kommer prioritera då jag som sagt inte riktigt kände att den passade mig.

Svar: Jag skulle säga att Kimmy är en lättsam serie som jag brukar somna till, så den är väl inte världens bästa men den har sina roliga moments! :D
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

sv: sjuuuukt bra intro! Jag som nästan alltid hatar intron :D så det var positivt. Nu har jag lagt till den på min "måste se"-lista, haha.

Svar: Åh, jippi :D :D Ser fram emot att höra om ditt omdöme!
seriereflektioner.blogg.se

Lena    •     •   http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Gillade Kimmy mer i säsong 1 men mot slutet av säsong 2 blev det mycket bättre, kan dock ha med att jag hade en trött period när jag såg säsong 2 haha

Svar: Du menar att du gillade henne under säsong 1 men inte igen förrän i slutet av säsong 2? :)
seriereflektioner.blogg.se

Lena    •     •   http://livinginfictionalworlds.blogg.se/

Ja precis, jag måste verkligen börja lära mig att inte skriva kommentarer när jag är trött, hälften har en tendens att försvinna haha :P

Svar: Haha! Ingen fara - jag förstod vad du menade :D
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype