Veckans serier - v. 9 (del 1)

Veckans första recension av Girls blev väldigt gedigen och kan läsas här.
 
 
New Girl s6 e18 - "Young Adult"
Nu tror jag att vi bara har tre avsnitt kvar av säsongen och Reagan håller sig ute ur bilden (yes!!!). Även den här veckan blir vi bjudna på ett roligt avsnitt och det känns både som att vi är inne i den äldre tidens New Girl samtidigt som serien nog aldrig har varit bättre! Jess har inga jobbiga romanser utan försöker bara svälja sin dolda kärlek till Nick som beter sig som om han är helt ovetande om saken (vilket han är). Jag tycker att Nick och Jess har en väldigt avslappnad och trevlig relation just nu. Det märks att Nick är entusiastisk över sin bok, som nu (tack vare ett gäng High School-tjejer) kommer att bli en bokserie! Jag gillar att se honom engagerad, i motsats till den juridikavhoppande bartendern som aldrig kände självförtroende nog att vara ambitiös som han tidigare var. I övrigt finner jag Schmidts nya assistent obehaglig och gillar honom inte alls. Undrar om det kommer att ändras? Till sist var det tur att Furgusson valde att stanna hos Winston - något annat hade bara inte känts rätt.
 
 
Billions s2 e2 - "Dead Cat Bounce"
Billions är en himla smart och lite giftig show. Jag vill nästan känna på livet som "hedgefondare" tills jag inser: nej, det vill jag inte. Här har vi för övrigt ännu en New York-serie, för er som läste gårdagens serietips om sådana. Jag tycker om Axelrod och det är något sjukt med det. Alltså, jag tycker inte om honom som person men jag gillar hur himla påläst han är och att han inte backar för någonting! Dessutom gör han ju hela serien intressant. Wendy har nämligen gått och blivit lite tråkig nu när hon inte jobbar på Axelrod längre. Något inom mig vill att hon ska komma tillbaka och ersätta den väldigt skumma ersättaren som såg ut som en parodi på Crocodile Dundee. Jag tycker också att Chuck Rhoades är en jobbig karaktär men det har jag tyckt hela tiden. Han har ingen direkt dålig moral och ändå är det han som blir utmålad som skurken i serien. Han har en jobbig röst; han pratar som om han vore en berättare. Det ska ändå bli intressant att se hur det går i fallet mot det-där-stora-företaget-som-jag-inte-minns-namnet-på samt Boyd.
 
Fun fact: Avsnittets namn "Dead Cat Bounce" refererar till ett branschuttryck som syftar på en temporär uppstickare på i en "bear market", d.v.s. en osäker marknad där en spridd pessimism råder. Källa: NY Times
 
 
Big Little Lies s1 e2 - "Serious Mothering"
*Suck*, kan Nicole Kidmans man Alexander Skarsgård sluta vara så himla obehaglig, tack? Han gör tyvärr ett utmärkt jobb med att få maken Perry att framstå som en notoriskt våldsam och argsint man. Det är dock bra att ämnet belyses! Jag måste säga att till skillnad från vad många andra tycker så tycker jag att Reese Witherspoons karaktär Madeline är fett jobbig under stora delar av avsnittet. Jag förstår att hon inte vill att någon annan ska styra över dotterns p-piller-intag men att hålla på och älta historien med sin ex-man om och om igen? Come on. Turligt nog blir hon mer sympatisk under senare delen av avsnittet. Däremot hennes nuvarande man Ed är F.E.T.T. obehaglig! Han är en sån där tyst person som går och tror att han är ett helgon bara för att han alltid viker sig och sen en dag så bara brister det. Tänk om det är han som är mördaren, till och med? Nej, honom gillar jag inte. Jag undrar så vem som kommer visa sig vara mördaren och så undrar jag såklart även vem som blev mördad! Jag tycker så himla synd om Ziggy, för han vil  nog bara ordna upp saker och ting på uppmaning av Madelines unge Chloe. Btw: Hur bra är inte barnskådespelarna?! De lyckas med minspel som jag aldrig kunde föreställa mig att 6-åringar kunde lyckas med!!! Ziggys mamma Jane brister ut i gråt när hon får höra om den andra incidenten med Ziggy och jag tror att det beror på följande (läs: min teori + läs inte vidare om du inte vill läsa teorier på förhand): Jane blev våldtagen en gång av Ziggys pappa och sen försvann han. Ziggy blev till på grund av den händelsen. Det är därför man får se sekvenser av henne ibland där hon springer på stranden. Nu är hon orolig att Ziggy uppvisar samma tendenser till våld och sexuella övergrepp på grund av pappan (om det är vad manusförfattarna tänker så insinuerar det att sådant beteende är ärftligt och det tror jag i och för sig inte är hela sanningen). Jag tror dock att det var något annat barn som tog stryptag på flickan. Förra veckan trodde jag att det var Celestes tvillingpojkar på grund av att de kan ha skymtat pappans våldsamma sida, men nu är jag lite osäker.
 
Bildkällor/Image sources: IMDBIMDB, IMDB


Felicia    •     •   http://frokentv.se

min syster har trott sedan första avsnittet att de är Alexander Skarsgårds karaktär som kommer att dö och att Jane ska ha blivit misshandlad innan så att hon och Celeste typ teamar upp sen. Jag själv har inte en susning än så länge, haha :). Det kan ju vara samma fall om det handlar om våldtäkt också.

Svar: Åh, det låter ju som en trovärdig idé faktiskt!!!
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Blää på Perry!

Svar: Indeed! Han är hemsk
seriereflektioner.blogg.se

Seriemorsan    •     •   http://seriemorsan.blogg.se

Jag tycker faktiskt också att Madeline är rätt irriterande! Jag vet inte varför folk har fallit så för henne :O

Svar: Skönt att någon annan håller med! Visst har hon jobbiga drag?
seriereflektioner.blogg.se

Katrine Larsson    •     •   http://serieexecutioner.blogg.se/

Håller med dig om Madeline, jag tycker bland annat att hon verkar otroligt egoistisk och tycker hon behandlar sin man otroligt dåligt (även om sista scenen gav mig lite hopp).

Svar: Visst är hon egoistisk och lite för hämndgirig? Och bara "min dotter är populärast av alla" - way to go att utnyttja ditt barn, liksom!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype