Veckans serier - v. 12 (del 1)

Tänk att vi REDAN är inne i vecka 12; hur underbart är inte det?! 
 
 
Billions s2 e5 - "Currency"
Den här veckan har bjudit på en hel del storslagna avsnitt och Billions är en av dem. Jag gillade att avsnittet redan fick en premiss om 48 timmar, så att man intresserat satt och väntade på vad Wags och Bobby skulle säga till varandra i slutet. Det var oerhört spännande att få se Bobby försöka pressa Nigerias regering till att devalvera. Att bjuda in Birch i planen var en väldigt dåraktig och farofylld idé, eftersom det var givet att han skulle sätta dit Bobby. Jag gillade kulmineringen när Lawrence Boyd blev arresterad direkt efter sändning, vilket också ledde till att Rhoades och Bobby hamnade i samma rum igen. SPÄNNING på hög nivå! Nu sitter jag och hoppas att Wendy ska komma tillbaka till Axe Capital. Hon försöker spela ren men innerst inne har hon ett begär att jobba för Axe och då kan hon lika väl bara ge efter. 😉 
 
Jag vet inte om det är någon av er som följer Billions? Kommentera gärna i så fall! Det är kul att veta att man skriver för någon annan som slukar serier som denna. 🤑 Ingen av mina fellow seriebloggare följer ju denna serien än, vad jag vet. Jag hoppas dock att någon snart faller dit och börjar titta! 
 
 
Big Little Lies s1 e5 - "Once Bitten"
Det gör nästan fysiskt ont i mig att tänka att det här bara är en miniserie som kommer att ta slut snart. Jag vill följa dessa intressanta kvinnor i all evighet (nåväl, nästan i alla fall)! Veckans avsnitt bjöd på reaktioner i form av: 😄😌😡😭😍😳😲😱 så ni förstår nog att det var ett känslosamt avsnitt vi fick bevittna!
 
Det är knappt så att jag vet var jag ska börja. Amabella har blivit biten av någon och genast hamnar Ziggy på listan över misstänkta. Jag tror inte att det är Ziggy! Om det är Madelines unge blir jag besviken. Jag har verkligen ingen teori om vem det kan vara, eller ja, en teori har jag men det betyder ju inte att den är likely att stämma, eftersom vi knappt har fått några bevis. Tvillingarna skulle kunna vara ansvariga, men inget har pekat på det än (förutom deras pappas våldsamma natur som kan ha smittat av sig).
 
Jag tycker så oerhört synd om Celeste och det är SÅ fängslande och träffande hur de har fångat hennes förnekade sida hos psykologen och den rationalisering som säkerligen många drabbade kvinnor hamnar i. Det är nästan så att man tror på att Perry egentligen är en god man, eftersom han faktiskt har en massa bra sidor som hon tar upp. Det främsta att komma ihåg dock är att oavsett om han älskar henne (vilket han inte gör, eftersom sann kärlek inte handlar om besatthet på den nivån), så finns det risk för att han faktiskt slår ihjäl henne. Fy, jag kommer aldrig kunna se Alexander Skarsgård på samma sätt igen - så bra är han på att vara övertygande i sin roll.
 
Den mest intressanta handlingen just nu är den mellan Madeline och Joseph - ett av mina ship just nu. Jag vet att det är orättvist mot tråkiga Ed, och det kan till och med visa sig vara Joseph som är mördaren (inte troligt dock), men jag kan inte rå för att jag tycker att deras passion är vacker. Frågan är: Kommer Ed eller Josephs fru få reda på sanningen? Det tror jag.
 
 
Girls s6 e6 - "Full Disclosure"
Efter veckans Girls vet jag vad jag inte vill ska hända i alla fall; jag vill inte att Adam kommer tillbaka som en vit riddare och räddar Hannah från hennes öde som ensamstående mamma. 👩‍👦  Varför ska TV handla om att någon man alltid kommer till undsättning i rätt tid? Kan inte Hannah bara få mogna in i processen som ensamstående mamma nu när vi tittare sedan länge har accepterat slutet mellan Adam och Hannah? 💔
 
Något fint var i alla fall i filmen då man fick se Adam som den sårade parten, vilket mycket väl kan stämma med tanke på Hannahs något egocentriska förflutna. Jag är dock inte beredd att acceptera honom som en frälsare riktigt än, då jag anser att även han betedde sig egocentriskt under den stora merparten av tiden. 
 
Angående Marnie är jag tveksam till om hon någonsin kommer framstå som tillräckligt sympatisk igen för att man ska hysa medkänslor för henne. Jag saknar i stället Shosh på skärmen! Det vore kul att få se henne och Ray bli ett par igen. 😊 Elijah upptäcker sin skådespelartalang och vi får väl se hur han väljer att göra med den saken.
 
PS: Alla pratar om Robyns nya låt Honey som spelas i slutet av avsnittet. Vad tycker ni om låten?
 
En härlig och rolig scen, trots den bakomliggande tragiken - Elsbeth är en riktig stjärna.
 
The Good Fight s1 e6 - "Social Media and Its Discontents"
Veckans avsnitt av detta juridikdrama handlar om ett ytterst intressant ämne, som är mer aktuellt i USA än i Sverige, skulle jag säga. Det handlar om yttrandefriheten (som ju värnas OERHÖRT mycket i USA) vs förtal och trakasserier på internet. Det är ett ämne som jag faktiskt har skrivit en rättsfilosofisk uppsats om, då jag tycker det är mycket intressant. I samband med detta introducerades vi till en högst irriterande karaktär som vi säkert kommer få se mer av i framtiden; Felix Staples. Han rättfärdigar sina rasistiska och sexisistiska uttalanden med att han är en homosexuell jude. Please.
 
Maia blir högst troligen ditsatt av sin pappa och jag är så himla glad att hon försöker värja sig mot det. Nu när Lucca har fått fejk-historien berättad för sig blir det intressant att se vad Elsbeth har tänkt att nästa steg ska bli. 😮
 
Bildkällor/Image sources: billionsdailygrantgusticgirlshbofromheretotheinfinity


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Billions måste jag se väldigt snart! :D

Svar: JAAAA :D
seriereflektioner.blogg.se

Anonym    •     •  

Tänker också att det kan vara tvillingarna som gör illa Amabella. Jag våndas också över att den snart är slut. Vilka fantastiska karaktärer de skapat.Tycker dock grälen mellan Madelein-Ed-exet och hans fru är lite tröttsamt. Det tar upp så mycket tid som jag hellre ville se annat på.

Svar: Snart är det måndag igen och då får vi hålla till godo med vad som kan vara det allra sista avsnittet :( (om de inte bestämmer sig för att fortsätta, trots tidigare besked). Det ska bli så spännande att få reda på vem som blev mördad, av vem, vem som är Ziggys pappa (om vi får reda på det) och vem som gör illa Amabella. Det skulle även kunna vara Chloe (eller vad hon heter), Madelines unge. Hon har ju framhållits som den "coola" som alla följer efter och därför kanske Amabella inte vågar säga till, även med tanke på att deras mammor har en fejd.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype