Veckans serier - v. 11

Måndagar har verkligen blivit en HBO-dag för mig! Det släpps inte mindre än fem av mina serier på HBO Nordics tjänst och tre av dem släpper avsnitt som ligger på en hel timme. Billions ligger på runt 56 minuter, Big Little Lies på runt 50 och FEUD likaså. Tack och lov har The Arrangement "bara" 40 min speltid och Girls ca 30 min. 
 
Här kommer ett sent inlägg med alla förra veckans serier, förutom New Girl och Modern Family (och Riverdale som har uppehåll). Jag har inte ännu tittat på förra veckans The Arrangement heller. Jag hade alla mina examinerande moment den här veckan så det får bli så att jag publicerar allt i ett idag! Den här veckan, närmare bestämt på fredag, släpps hela säsong 3 av Grace & Frankie på Netflix.
 
 
Girls s6 e5 - "Painful Evacuation"
Det här var då ett sorgligt avsnitt. Fast ändå väldigt fint och metaforiskt. Jag har börjat upptäcka att Girls har fler gömda meningar än vad man först kan tro. Hannahs graviditet blir ny information för både hennes mamma och Elijah. Mamman tar det sådär, eftersom att hon ser det som ett tecken på sin egen död. Elijah blir arg (?!) och skäller ut Hannah. Till råga på allt kallar han henne en dålig mamma. Alltså, kan alla bara inte respektera hennes beslut? De borde väl självklart förstå att hon vill behålla barnet. I slutet går hon hem, alldeles förkrossad, och hittar en främling på trappan. Främlingen är klädd i en gul klänning, precis som Hannah själv. Hon slår sig ned och får reda på att främlingen spelar i Adams film och hon förstår att denna person faktiskt spelar Hannah själv. Efter att ha fått hela världen emot sig säger främlingen några stöttande ord om hur det är lätt att ha barn - det är att vara vuxen som är det svåra. Här uppfattar jag som tittare en klar metafor om att man i slutändan alltid ska lyssna på sig själv och till sin magkänsla. Hannah har ju praktiskt taget en konversation med sig själv där på trappan. Så vackert på något sätt! 💕
 
Billions s2 e4 - "The Oath"
Wow. Trots att vi är inne i mellansäsong så tycker jag Billions blir bättre och bättre! Jag gillar verkligen Taylor som kallar sig hen. Hur ofta får vi se en sådan person representerad i en tv-serie? Taylor är ett geni. Någon som jag aldrig har gillat, säkerligen delvis för att han spelade den avskyvärda Daniel Hardman i Suits, är Wags. Han verkar dessutom ha seriösa alkoholproblem.
 
Jag tycker den där Bryan har blivit lite creepy men det är bra att han följer sitt samvete nu och vägrar samarbeta mer med den där otäcka typen som utreder Rhoades. Det känns som att Rhoades kommer tillbaka i slutet med någon mästerplan. Tills vidare känns allt lite osäkert.
 
Big Little Lies s1 e4 - "Push Comes to Shove"
I veckan bjöds vi på vad jag tycker är det bästa avsnittet i serien hittills! Jag tycker det är oerhört intressant att följa Celestes väg mot en karriär igen, samtidigt som hennes fruktansvärde make gör allt för att stoppa henne. Hallå, hur mycket rysningar får man inte när han kommer i bild?! Jag hoppas att hon på något sätt kan göra vad hon vill för det känns inte som att de kommer skiljas än, tyvärr...
 
Måste först bara nämna hur bra jag tycker introt är - sången är verkligen gungig och mysig. Det bästa med det här avsnittet är att man på något lustigt sätt får en ännu större inblick i alla kvinnornas liv. Nu tycker jag att Jane är ännu mer mystisk. Det visade ju sig veckan före att min teori om hennes öde stämde. En annan teori är ju den jag har om Ed - att han inte är ett helgon. Det känns som att alla har sett honom som en myspappa men jag tycker bara han är obehaglig. Efter grejen med Elvis och att han sökte upp Bonnie på yogastället för att "prata" med henne och samtidigt spanade in andra kvinnor anser jag bara att mer och mer pekar på hur konstig han är. Efter vad vi nu fick reda på om Madeline - att hon har haft en affär med den snygga teaterkillen (hur snygg är han inte?!) så har jag börjat utveckla en annan teori (läs vidare på egen risk): Den som blir skjuten är teaterkillen efter att Ed har fått reda på deras affär. Hoppas verkligen inte att den här teorin stämmer, men det skulle i alla fall finnas ett motiv för händelsen. 🕵️ Vad tror ni?
 
FEUD s1 e2 - "The Other Woman"
Vilka himla kvalitetsserier jag tittar på just nu! HBO Nordic levererar verkligen bra underhållning. Det är många tunga serier på mitt schema just nu, men det går faktiskt bra! FEUD bjuder på skådespeleri i världsklass och trots att jag inte har vetat så mycket om Bette Davis och Joan Crawford förut, och sannerligen ingenting om deras fejd, är det ren och skär underhållning att titta på den här serien. Kläderna och miljöerna är otroligt påkostade och man får en känsla att trots att det har gått snart 60 år så har vi människor inte ändrats speciellt mycket i vår natur sedan den tiden. Tyvärr kvarstår många av problemen mellan män och kvinnor än idag. I veckans avsnitt tyckte jag att Susan Sarandon fick visa sitt skådespel till max. Vilken fantastisk skådespelare hon är! 🏆 FEUD är en serie väl värd att titta på, hörrni. 
 
The Good Fight s1 e5 - "Stoppable: Requiem for an Airdate"
Min favoritserie just nu blev ju till min lycka förnyad i veckan! Då kan man med väldigt gott samvete ta sig an att titta på den här serien, tycker jag! Seså, titta nu! Hur som helst. Veckans avsnitt handlade om ett lite tråkigt fall om hur en manusförfattare la ut ett helt parodiskt klipp på Trump på internet, utan TV-bolagets godkännande. Någon annan än jag som tycker att det luktar lite SNL över den här situationen? Allt fick i alla fall ett lyckligt slut. Det mest spännande i serien just nu är ju den vidriga Mike Kresteva och hur han nästlar sig in i firman som en blodigel. Därför var det väldigt kul att få bli introducerad till den till synes flummiga Elsbeth som visar sig ha många ess i rockärmen. Läxan här? Jo, att aldrig döma en bok efter sitt omslag. En annan chockerande händelse är ju den löst hängande frågan om det faktiskt är så att Maias egen pappa har lämnat ut henne till polisen?! Omg.😮
 
Bildkälla: IMDB


Karin    •     •   http://karinsuniversum.se

Har inte kommit till kritan att se Big Little Lies än. Så besviken på mig själv typ. Verkar så bra!

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Det Big Little Lies som går idag var sååååå bra!!!

Svar: Det var det sannerligen! Serien blir bara bättre och bättre :D
seriereflektioner.blogg.se

Ebba    •     •  

Big little lies är ju verkligen så bra! Min teori är (spolier ish) att Perry är den som blivit mördad för att Celeste fått nog...

Svar: Det låter som en ytterst rimlig teori!!! Gud, vad spännande det är :D
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype