Suits - säsongsavslutning och säsongsrecension

Den här veckan var det dags för ännu en säsongsavslutning, nämligen av Suits. I det här spoilerrika inlägget (d.v.s. läs inte vidare om du inte har någon aning om vad som händer i den senaste säsongen) tänker jag dela med mig om några tankar om veckans avsnitt och säsongen i sin helhet. 😊

Om avsnittet Character and Fitness, s6 e16:
Efter ett nervkittlande näst sista avsnitt undrade man lite förstrött vad som skulle kunna hända i det sista avsnittet. Mycket, blev svaret! Åklagaren som lyckades sätta Mike i fängelse kom tillbaka och hon är verkligen en karaktär som kan irritera de döda. Allt hon gör verkar vara präglat av en personlig agenda som går ut att sätta dit Harvey. Antagligen handlar det om avundsjuka. Hon lyckades i alla fall roffa åt sig en plats i antagningskommittén och direkt insåg man att Mike var körd. Harvey blev besatt av att ta reda på hur hon hade lyckats sno åt sig en plats och visst trodde man in i slutet att det förvånansvärt nog verkade handla om en ren tjänst utan några bakomliggande hemligheter. I slutet visade det sig dock att det fanns en anledning. Jag blev även väldigt förvånad och glatt överraskad när Jessica dök upp där i slutet! Hon är defintivt saknad och det insåg jag extra mycket när hon bara skred in och ägde hela rummet. Man förstår verkligen varför hon brukade vara managing partner.

Övergripande tankar om säsong 6:
Det har varit en händelserik säsong och trots att det var tröttsamt att följa Mike inne i fängelset så var det på ett sätt ändå ett behövligt miljöombyte. Mike behöver verkligen bli lite omskakad i grunden för att inse sina misstag. Trots sin fängelsevistelse, som visserligen blev kort, verkar Mike inte ha lärt sig sin läxa. Något jag förundras över är hur alla villkorslöst kastar sig in i Mikes problem och bara avsäger sig allt annat för att ägna all tid och allt engagemang åt att rädda honom ur alla knipor han lyckas trassla sig in i.

I mitten av säsongen fick vi uppleva en omvälvande händelse: Jessica beslutade sig för att lämna firman och jag kände bara ett innerligt ÅH NEJ. För mig har hon på något sätt varit seriens själ och hjärta; när Harvey har farit fram som en virvelvind har Jessica varit den stadiga pelaren för alla att hålla i sig i. På appen TV Show Time har jag till och med uppgett att om jag vore en seriekaraktär så är det Jessica Pearson. Hon är nästan som en gudinna och #totallygoals. Jag upplevde faktiskt till en början att serien funkade ok även utan henne men efter bara ett par avsnitt blev hennes frånvaro märkbar och jag önskar att hon kunde komma tillbaka, vilket det står helt klart nu att hon inte kommer att göra. Gina Torres som spelar Jessica har nämligen andra planer på G, som må involvera en egen TV-serie...

Jag antar att den sjunde säsongen kommer att handla om hur Harvey ska lyckas fylla Jessicas tomrum, eftersom vi fick en hint om det när Mike sa till Harvey att det är dags att han ser till att styra upp saker och ting och ta över Jessicas kontor. Jag tycker att säsongen har varit så allvarsam och lite grå, så nu när Mike officiellt är advokat hoppas jag att vi i nästa säsong kan få lite mer lättsamma inslag igen. Harvey och Mike som kickar ass tillsammans vore kul att se - det var så oerhört längesen ju! Efter regn kommer solsken.☀️