Orange Is The New Black: Säsong 1

 
I sakta mak tar jag mig an denna storsuccé till serie som ni säkert inte har missat vid det här laget, även om ni kanske, som jag, inte har sett den ännu. Inledningsvis vill jag poängtera att jag inte har läst någon recension om någon av karaktärerna vid det här laget - ett medvetet val. Jag vill skapa mig en egen uppfattning, även om det innebär att jag har en ostillad nyfikenhet kring vad alla andra tycker om Piper och CO. 😛
 
Mitt intryck av OITNB efter en säsong är att jag är positivt överraskad. Jag hade verkligen inga som helst förväntningar men jag uppskattade verkligen de små känslosamma ögonblicken som florerade lite här och var. Dessutom var det extra uppskattat att få utvalda glimtar av fångarnas liv innan fångenskapen. Det är som att man hela tiden får påminna sig själv om att dessa kvinnor har gjort stora misstag i sina liv och kanske rentav bär på psykiska åkommor. Överlag skulle jag nog ge OITNB fyra av fem stjärnor. En toppenbra och spännande serie, helt i min smak faktiskt (oväntat nog).
 
Spoiler alert!
 
Vissa karaktärer har jag lite svårt för, andra inte. Tycker dock att alla målas upp med ungefär lika mycket goda egenskaper som bristfälliga. Nästan genom hela säsongen fann jag Piper vara just det Alex kallade henne, nämligen en narcissistisk och manipulativ människa. Dessutom skyller hon alltid sitt eget beteende på andra, alltid! Det låter på ett ungefär: "jag råkar bara i trubbel när du är i närheten", och så vidare. Snacka om att behöva own up till sina egna misstag. 
 
Tycker det är synd att Mendez målas upp som att han har "älskvärda" och oskyldiga sidor, när han i verkligheten är ett as som inga goda egenskaper kan kompensera för. 
 
Säsongsavslutningen är verkligen chockerande och även om Piper kanske inte "lyckas" döda Pennsatucky, Tiffany Doggett, så är det uppenbart att hon i stunden fullständigt har tappat besinningen och i en juridisk kontext skulle jag säga att hon har ett likgiltighetsuppsåt, d.v.s. att hon står likgiltig inför följden att Pennsatucky kanske dör. Nu är den analysen säkert inte relevant i det amerikanska rättssystemet men om Pennsatucky dör lär väl Pipers bestraffning förlängas genom en ny rättegång.
 
Bildkälla/Image source: IMDB


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Kul att du sett första säsongen :D! Min absoluta favorit är poussey men har för mig att hennes roll var rätt liten i första :).

Svar: Fan, kunde inte sätta fingret på vem hon var och så googlade jag poussey och då kom "death" upp som förslag :| spoilade nog för mig själv... hahaha.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype