Game of Thrones s7 e1: Dragonstone

Dagens fun fact: Trött på undertexter? Med språkappen Duolingo kan du nu lära dig "high valyrian" - på riktigt! 😂
 
YES YES YES! Det har gått mer än ett år sedan den förra säsongen av Game of Thrones (en säsong som med alla mått var episk). Nu är tiden äntligen inne för säsong sju och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att hela världen har hållit andan! Överallt ser man reklam för den här serien - det är ingen hemlighet att Game of Thrones är en av vår tids stora succér. 
 
 
 
Igår natt släpptes premiäravsnittet DragonstoneHBO Nordic och direkt efter jobbet igår kunde jag äntligen bänka mig, full av förväntningar. Under avsnittets gång gjorde jag konstant små mentala noteringar men jag ångrar nästan att jag inte skrev ner var och en av dem. Jag ska i alla fall försöka sammanfatta mina, som alltid när det gäller Game of Thrones, väldigt genomgående och långa tankar om avsnittet.
 
För en tid sedan skrev jag om mina förväntningar på den nya säsongen - det inlägget kan du läsa här. Jag tänker jämföra mina förväntningar med vad vi fick ut av dagens avsnitt för att recensera och resonera kring framtida eskapader i Westeros, såsom vid Dragonstone och King's Landing.
 
En förväntning i inlägget var att Sansa ska utnyttja Littlefinger för att gagna makt och sedan göra sig av med honom. I avsnittet säger hon "I know what he wants", vilket tyder på att hon är fullt medveten om hans mål och intresse av henne, men sättet hon säger det på indikerar också att hon har noll intresse i att återgälda hans kärlek för henne. Shoutout till Brienne of Tarth som ännu en gång får hantera Tormund Giantbanes aningen creepy raggningsförsök.
 
 
En annan av förväntningarna i inlägget var att Cersei ska bli svinond, och med det menade jag väl egentligen maktgalen, vilket verkar kunna besannas. Jag vet att det kanske är bisarrt, men Cersei blev under förra säsongen min favoritkaraktär. Jag fullkomligt älskar hennes dialoger med Jaime i det här avsnittet och det känns som att han kan bli intressant igen. Jag fattar att Cersei är sur på Tyrion, med tanke på att det är sant som hon säger: han dödade deras far och förstfödde son samt agerar rådgivare åt deras fiende nu. Visserligen var både Tywin och Joffrey inte direkt Guds bästa barn, men Cersei är ju klanen Lannister trogen och då ses det som förräderi att agera såsom Tyrion. Det är komiskt när Cersei proklamerar "I'm the queen of the seven kingdoms" och Jaime rättar henne med: "three kingdoms, at best". Vinnarna i kriget kan inleda en dynasti som består i tusen år, menar Cersei, och det framgår att hon inte räds en eventuell förlust - vilket går i linje med vad jag förutspådde i det tidigare inlägget om att hon inte har någonting att förlora längre. När Jaime förundrat utbrister vilken dynasti hon egentligen planerar att skapa, med tanke på att alla deras barn (påminnelse: skapelser av incest) nu är borta, och Cersei snabbt replikerar "en dynasti för oss, då" (således för henne och Jaime) bekräftas hennes målmedvetenhet. Scenen där Cersei konverserar med Jaime är efterlängtad, särskilt då han uttrycker det alla tittare funderar över: "vi har inte pratat om Tommen" (notera att mina citeringar inte är helt hundraprocentigt korrekt återgivna utan är mest till för att fånga andemeningen). En hint av den sårade modern syns i drottningens ansikte men Cersei vänder ryggen till, går iväg och konstaterar kyligt att det inte finns någonting att säga. Utsikterna för Lannisters ser inte goda ut. Jaime poängterar att Walder Frey nu inte längre kan stödja dem. Den som dödade honom är inte vår vän, säger han. Det vet vi ju alla vem det är. Arya Stark. Cersei har dock tagit till sig av vad hon har hört av sin fader under 40 år och Lannisters ska utvärdera möjligheterna att samarbeta med huset Greyjoy. Jag kan inte låta bli att skratta så åt Jaimes alla kommentarer genom avsnittet, bland annat om att de Järnfödda är bittra, arga små människor och att de inte är bra på någonting. I samband med allt prat om huset Greyjoy blir det nu aktuellt att kommentera följande scen.
 
 
Sociala medier avslöjar att det helt klart inte bara är jag som förundras och fnissar åt Euron Greyjoys rockstjärnelook. 😂 Jag ska inte bli långrandig i det här avseendet; en GIF kan i stället säga mer än 1000 ord. Hela den här scenen med ilskna Jaime (äntligen börjar jag gilla honom lite mer igen), busige Euron (missförstå mig inte, ingen gillar den här sadisten) och neutrala Cersei är guld värd och förmodligen min favoritdel i det här avsnittet. Det är nästintill omöjligt att inte fnissa åt alla minspel Jaime gör, särskilt vid tillfället då Euron iskallt ger en slägga till Jaime genom att fria till Cersei och stolt visa upp sina två fungerande händer. Ouch. Jaime får dock ganska snabbt upprättelse när Cersei avböjer frieriet. Nu är det upp till bevis om Euron ska hämta något till King's Landing som ska vara värdefullt för Cersei. Vad kan det vara, hmm. Är det Daenaerys han menar? Vad tror ni? Jag har inte den blekaste.
 
Vill du veta utförligt om bakgrunden till hur Euron och Jaime känner varandra, läs då denna intressanta utläggning.
 
 
Bakgrunden till The Hounds vandring är för mig en enda dimma, är det någon av er som minns vad han är i färd med? Han ser i alla fall in i den eld som en gång brände honom och får en syn om muren (dit Bran för övrigt anländer i början av avsnittet), is och ett slott. Vågar vi gissa på att det har något med det stora slutliga kriget som troligtvis kommer? Hmm ja, det tror jag nog. George RR Martin har hintat lite om den annars förbisedda Beric Dondarrions kommande öde och kanske viktiga roll, läs gärna om det här.
 
Samtidigt i Oldtown tränas Sam i citadellet för att bli en maester. Vi bjuds på ett ömsom hektiskt och ömsom äckligt montage i den slitsamma färden mot titeln och helt plötsligt märks HBO:s touch av till fullo, ergo, det känns som ett klassiskt HBO-montage med finslipad humor invävt i det vardagliga. En Harry Potter-TB letar sig in när Jim Broadbent, i egenskap av ärkemaestern Ebrose, förmanar Sam som vill få tillträde till den förbjuda avdelningen på biblioteket. Det blir tydligt redan i säsongens avstamp vad syftet med Sams storyline är. Han upptäcker i sitt förströdda läsande att hela Dragonstone är uppbyggt på en stor gömma av DRAKGLAS som råkar vara det enda som kan förgöra The White Walkers! Han måste givetvis låta Jon Snow få reda på detta omgående, resonerar han till den alltid tålmodiga Gilly. Aha! Och vem landstiger vid Dragonstone nu, om inte Daenerys. Btw - Jorah Mormont verkar ha lämnats åt sitt greyscale-öde, va? Sin besatthet i Daenerys har han dock inte släppt.
 
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det inledande avsnittet tydligt visar var alla pjäser i spelet om tronen är utplacerade och vi kan för första gången i seriens historia se alla seriens (nu faktiskt lite utpekade) huvudkaraktärer befinna sig på en och samma kontinent: Westeros. Daenerys har Dragonstone, tidigare tillhörande Stannis Baratheon, i besittning och avsnittet wrappas genom hennes fråga som snarare känns som en befallning: Ska vi börja? Tonen är härmed satt för avsnitt 2 - "Stormborn", som inte av en slump är ett av Daenerys alla namn.
 
 
Övrigt: Ed Sheerans cameo har bemötts med både hurrarop och kritik. Själv tyckte jag att han utgjorde ett trevligt inslag som en Lannister-soldat, även om jag nu inte riktigt kommer ihåg vad soldaterna gjorde där i skogen. Var det verkligen så farligt liksom, bara för att det var Ed? Han var ju bara en random soldat, det kan ju inte ha förstört  mycket! Dessvärre har Ed faktiskt avaktiverat sin Twitter nu och frågan är om det inte har att göra med alla taskiga kommentarer som strömmade in efter gårdagens avsnitt! 😔 Han har nämligen tidigare berättat om hur jobbigt han tycker det är med taskiga kommentarer på sociala medier. I så fall är det hur sad som helst. 
 
 Bildkällor/Image sources: NY TimesTVkoll, NRK P3, Forbes, GOT på Facebook


Maria    •     •  

Vet inte om jag missförstod dig, men det var väl inte Tyrion som dödade Joffrey? Det var ju farmor Tyrell?..

Svar: Förlåt, så var det givetvis men jag är osäker på om Cersei vet om det? Jag minns inte
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype