Emmy-nomineringarna!

 
 
Jag var lite för trött efter jobbet i torsdags för att blogga om Emmy-nomineringarna som släpptes, och sen har helgen bara rullat på, men i det här inlägget vill jag plocka ut några godbitar och kommentera. När man följer många serier är det ju lätt hänt att flertalet av dem blir uppmärksammade i gala-sammanhang och ibland kan det vara svårt att välja ut en klar favorit när det finns så otroligt många bra serier att välja mellan. Vi lever verkligen i den bästa tidsåldern för serier, helt klart.
 
NY Times har listat samtliga nomineringar och jag ska kommentera ett antal av dem. Klicka fram listan och läs vid sidan av mina kommentarer. 
 
Best Comedy
Tror att matchen står mellan Atlanta eller Veep, men jag hejar på Silicon Valley. 
 
Best Drama
Här saknas spännande nog Game of Thrones, eftersom serien har premiär lite för sent i år för att få vara med. Jag har inte sett The Handmaid's Tale men jag tror den har en bra chans. Något säger mig dock att Westworld vinner - den har jag inte heller hunnit se ännu. Vad tycker ni om dessa två serier?
 
Best Limited Series
Av de nominerade serierna i den här kategorin har jag bara sett två: FEUD och Big Little Lies. Jag tror faktiskt att Big Little Lies kan snuva den annars framgångsrika Fargo på vinsten! 
 
Best Actress, Comedy
Julia Louis-Dreyfus är alltid nominerad (redan år 2013 slog hon rekord i Emmy-nomineringar) och har vunnit sin kategori för sin roll i Veep de senaste fem åren. Oddsen är alltså ganska låga att hon kammar hem den här titeln.
 
Best Actor, Comedy
Gissar Jeffrey Tambor men tycker att nomineringarna är lite tråkiga i år. Hejar på Aziz Ansari! Synd att Silicon Valley inte finns representerad här i form av Thomas Middleditch.
 
Best Actress, Drama
Jag hejar på Viola Davis för HTGAWM, som alltid. Hon leverar alltid i en klass för sig! Tror Elisabeth Moss kan ha en god chans för The Handmaid's Tale.
 
Best Actor, Drama
Har inte sett så mycket av den här kategorin men tror nog det står mellan Liev Schreiber för Ray Donovan eller Kevin Spacey för House of Cards. Jag spikar den sistnämnda. Kul att Bob Odenkirk blev nominerad för Better Call Saul! Han brukar bli nominerad i dessa galor men tyvärr vinner han inte.
 
Best Actress, Limited Series or TV Movie
Vilken himla stark kategori! Jag vet att Felicity Huffman alltid levererar strålande bra, även om jag inte har sett American Crime än. Det är lite komiskt att Jessica Lange och Susan Sarandon båda är (välförtjänt) nominerade för FEUD, när serien just handlar om deras karaktärers rivalitet som skapade förödelse runtomkring sig. Dessutom har vi stjärnorna Reese Witherspoon och Nicole Kidman som gjorde serien Big Little Lies till en succé. Min röst går helhjärtat till Nicole Kidman, för även om alla dessa nämnda skådespelerskor har gjort mig stum av beundran, så gjorde Nicole Kidman den mest imponerande insatsen, som gick hem hos de flesta BLL-fans jag har diskuterat serien med. 🤗
 
Best Actor, Limited Series or TV Movie
Även om jag vill tro att ingen skulle våga att inte utnämna Robert De Niro till vinnare i en kategori han är nominerad i, gissar jag ändå hejvilt på att Riz Ahmed tar hem vinsten för sin insats i The Night Of. Han syntes ju även i en gästroll i Girls det här året (pappan till Hannahs barn). Jag har dock inte så mycket belägg för min gissning då jag inte har sett någon av serierna i denna kategori.
 
Supporting Actor, Drama
Här hejar jag på John Litgow som spelade Churchill i The Crown men den rätta vinnaren blir nog någon annan, kanske Michael Kelly i House of Cards. 
 
Supporting Actress, Drama
Även om jag inte tror att hon vinner så tycker jag att det är grymt att Millie Bobby Brown har blivit nominerad, så jag hejar på henne! 🤞
 
Supporting Actor, Comedy
Tycker att Ty Burrell har tappat stinget lite i Modern Family, men det beror helt klart på sämre manus. Slänger ändå iväg min röst till Tituss Burgess. 
 
Supporting Actress, Comedy
Tre av de nominerade är från SNL. Jag säger Kate McKinnon. 
 
Limited Series
Hejar helhjärtat på Big Little Lies här, även om FEUD också var bra. 😊
 
Supporting Actor, Limited Series or Movie
ALEXANDER SKARSGÅRD. Han gjorde sin BLL-karaktär perfekt, d.v.s. otroligt kuslig. Confession: Det är först det här året som jag har börjat gilla honom som skådespelare. Vir svenska stolthet! Stanley Tucci personifierar begreppet "Always the bridesmaid, never the bride". 
 
Supporting Actress, Limited Series or Movie
Här har vi BLL representerad igen - den här gången är det Shailene Woodley och fantastiska Laura Dern, som vi även ser i Twin Peaks just nu. Varför är Shailene Woodley i "supporting"-kategorin, tänker ni kanske. Jag vet faktiskt inte, det kan ha att göra med att man vill få med så många av skådespelarna från en och samma serie som möjligt i spridda kategorier för att utöka vinstchanserna. 











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype