SKAM: Säsong 3

Nu har jag då äntligen sett den senaste säsongen av den underbara norska ungdomsserien SKAM, som nog ingen har missat vid det här laget.
 
Bildkälla/Image source: isakdeilig
 
Överlag är mitt intryck av säsongen bra. Eftersom det mesta är bra så tänkte jag ägna det här inlägget åt att skriva något så sällsynt som kritik av den senaste säsongen. Den är ju trots allt hyllad av alla, och jag instämmer gladeligen i hyllningarna, med ett fåtal små förbehåll. Ni som har sett säsongen kan läsa vidare. För er andra vill jag tala om att ni lugnt kan titta på serien med vetskapen om att ni har skratt, igenkänning och tårar att vänta. Det är en känslosam serie som griper tag i en. Har ni inte sett SKAM än är det helt enkelt på tiden! 😎
 
Nackdelarna är att jag tycker att det är för liten fokus på resterande personer. Isak är en väldigt intressant person men jag tycker verkligen inte att Even är så himla spännande som han ska framstå. Han är visserligen vacker och snäll mot Isak, men i mina ögon är han inte den mest karismatiske personen. Det känns som att det mesta han gör är att le väldigt gulligt mot Isak. Jag fattar att Isak faller för det, men som tittare vill jag ha MER. 😂 Det är en fin och viktig kärlekssaga men den är bara inte så himla revolutionerande som jag hade förväntat mig. Jag tycker att ämnen som homosexualitet och psykisk ohälsa tas upp på ett bra sätt. Man kan säga att säsong 3 av SKAM ungefär motsvarade mina förväntningar, men den överträffade inte dem. Jag är berörd men nästan mindre berörd än väntat. Något annat som störde mig var grejen mellan Noora och William. Jag fattar att manusskrivarna står lite handfallna när någon så viktig lämnar serien men det kan konstateras att det var riktigt synd att William inte längre var med. Det känns liksom inte troligt att deras kärlekshistoria skulle ta en sådan vändning.
 
Det är fortfarande en serie värd hypen och kan vara en av vår tids viktigaste serier. Säsong 3 var nog den bästa säsongen, även om jag anser att säsong 2 var lite bättre på att sprida ut handlingen till att involvera fler personer.
 
Sammanfattningsvis shippar jag Isak + Even STENHÅRT. De är världens gulligaste och jag är glad över att vi kommer att få se dem även i säsong 4, även om fokus då kommer att ligga på någon annan huvudperson. Btw, så påminner SKAM väldigt mycket om den brittiska serien Skins, som också har en huvudperson i fokus, men i varje avsnitt i stället.


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Wie!! Even påminner väldigt mycket om en karaktär från en annan serie som jag verkligen älskar så jag tror det höjde honom lite extra för mig (plus sååå jäkla söt). Sedan kunde jag relatera mer till karaktärerna i säsong 3 än vad jag har kunnat göra i säsongerna innan även fast fokuset var mest på killarna, så tror det också avgjorde varför säsongen blev min favorit även fast andra säsongen också är väldigt bra :). Mitt ex är bipolär också såå även det var nog en rätt stor faktor. Älskade Isak + Even som par också såå är skönt att veta att de alla fall ska vara med nästa säsong, jag har däremot lite ångest inför Eskilds framtid i serien (lovelovelove him), hur ska de få in honom? men det löser dem säkert :).

Svar: Åh, jag förstår! Det är ju verkligen igenkänning för dig då! Säsong tre är verkligen en innerlig säsong... :) JA, Eskild måste vara kvar! :D :D :D
seriereflektioner.blogg.se

Anonym    •     •  

Jag håller med dig om William och Noora det kändes fel när hon berättade om pausen. Saknar honom snyft

Svar: Aw, hang in there!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype