Veckosammanfattning - v.5

Vad tycker ni om mina veckosammanfattningar - är de för långa? Jag gillar att skriva av mig och tänker att ni framförallt läser om den eller de serie/r ni själva tittar på för att undvika spoilers. Vill gärna höra era tankar om varje avsnitt också, det roligaste är ju att diskutera in i oändligheten!
 
Recensionen av Powerless kan ni läsa här. Nästa vecka kommer New Girl och Modern Family äntligen tillbaka efter ett kort uppehåll. Jag har också börjat följa den nya serien Santa Clarita Diet, men en recension om den kommer när jag har sett hela den första säsongen. 
 
 
Riverdale s1 e2 - "Chapter Two: A Touch of Evil" 
Vilket himla bra avsnitt! Jag är så glad över att Riverdale verkligen lever upp till förväntningarna, och lite till! Det känns nästan som att fredagens avsnitt var det bästa. Archie börjar bli lite mer intressant! Det är så skönt att vi kommer att se Betty och Veronica bli bästa vänner i stället för fiender, det hade varit så himla trist. Fine, de kommer säkert ha sina duster men jag gillar dem tillsammans! Det var även väldigt symboliskt att Betty tog en vaniljmilkshake och Veronica en mörk chokladmilkshake... 😇😈 I serien är ju Veronica långt mindre en djävul än i serieböckerna, som jag har förstått det. 
 
En annan sak jag vill kommentera: Vänta nu - ska vi få reda på mordmysteriet så här i början? 🤔 Not very PLL of you, CW... Hur som helst så är det nästan skönt med en mordgåta som inte sträcker sig över hundratals avsnitt. När avslöjandet kom i slutet av avsnittet så kändes det inte som det stereotypa avslöjandet som senare visar sig inte stämma alls, men, hur kommer det sig då att Cheryl blev så förbannad på Betty och började fråga så mycket om hennes syster. Frågorna som återstår nu är ändå en del. Varför dödade ****** Jason? Varför dog Jason en vecka senare än 4 juli? Vilket skott var det som Archie och Ms Grundy hörde? Det kan ju inte ha varit fyrverkerier och det känns konstigt om ljudet skulle bortförklaras som det. Innan avslöjandet hade jag Cheryl, Bettys mamma Alice och Bettys syster Polly på min lista över misstänkta. Vilka hade ni? Jag vill också tro att Ms Grundy kan ha haft ett förhållande med en annan rödhårig pojke innan hon träffade Archie... 🕵️
 
"Those bright neon lights of Pop’s keeping the darkness at bay. Giving way, as all nights must, to a morning of reckonings."
 
 
How to Get Away with Murder s3 e11 - "Not Everything Is About Annalise"
Så, Frank är möjligtvis i maskopi med Bonnie? 😯 Faktum är att jag fick upp Bonnie som misstänkt i huvudet när hon försvarade Annalise men jag trodde inte att Frank var inblandad i det. Wes har ju fattat att Rebecca mördades för längesen, så frågan är varför de blev så nojiga över det. Det är väl såklart för att han var redo att avslöja allt för polisen. Jag fattar inte hur Bonnie kan ha samvete att utsätta Annalise för detta, men det har hon nog inte. Bonnie lär väl åka dit! Frågan är hur hon kunde vara SÅ dum och döda Wes och inte förstå hur mycket det skulle ställa till med. 😤
 
Den här veckans avsnitt var bättre än det förra, även om allt är väldigt dystert nu. Det finaste var när Oliver bad Connor att hålla om honom och aldrig släppa taget. 💘 Det roligaste var när Asher var "Gustav" och Michaela låg på sängen och såg extremt förbryllad ut! 😂 Hysteriskt roligt! Han behandlar i alla fall Michaela bra och hon var helt klart bäst i avsnittet idag med sina smarta repliker som snuddar på brandtal. 👩‍⚖️
 
 
Suits s6 e12 - "The Painting"
Det här var ett väldigt, VÄLDIGT bra avsnitt av Suits. 😍 Jag gillade hela grejen med att de knöt samman en del lösa trådar, som att Mike fick en anställning och dessutom berättade för alla om sitt förflutna, att Harvey slöt fred med sin mamma och att Louis i slutet hintade om att man aldrig vet när Jessica kan komma att vilja flytta tillbaka, och Harvey svarade att nej, det vet man ju inte (vilket anspelade på Harveys återförening med sin riktiga familj). Att Donna i förra avsnittet påstod att Harvey inte kan kalla sina kollegor för sin familj tycker jag är fel. Hon sa ju uppenbarligen så för att övertyga honom om att förlåta sin mamma, men man kan faktiskt välja en familj senare i livet om man vill. För att sammanfatta familjeföreningen så tycker jag att det gjordes ypperligt bra, på gränsen till perfekt. Det var verkligen jobbigt att bevittna hur Harvey trädde fram, för att sedan skygga tillbaka när hans mamma sa att även hon förlät honom. Det sårade verkligen även mig som tittare att se Harvey så upprörd. Det Harveys bror sa i sin utläggning lite senare var däremot sant, och när Harvey och mamman äntligen blev sams så var det verkligen vackert. När Harvey gråter, då gråter jag också!!! 😭 Det var så himla fint och jag är så glad över att han nu kan återupprätta en kontakt med sina släktingar. ❤️ Som han sa så var han så trött på att vara arg, och det förstår jag verkligen... 
 
Extraläsning för dig som är intresserad av skillnaden mellan det amerikanska rättsväsendet och det svenska: Marissa berättade för Mike om sin strategi i tvisten mellan den ensamstående mamman och hyresvärden som vägrade laga hennes fönster. Strategin handlade om att de enda personer som ringer till hyresvärden flera gånger i veckan är de som vill klaga, vilket ju är ganska uppenbart, varför Marissa ville presentera samtalslistor som bevisning, med hänvisning till ett rättsfall om att man har rätt att hålla inne hyran om man framför klagomål till hyresvärden under tiden. Mike säger att de bara måste övertyga rätten om att acceptera samtalslistorna (som bevis). Jag kan ju säga att där skiljer sig det svenska rättssystemet från det amerikanska, eftersom det är fritt fram att presentera sådan bevisning i en svensk process (i rätt tid, ska tilläggas). Det är fri bevisföring som gäller, sen är det upp till domstolen att överväga värdet på bevisningen för saken i fråga. I amerikanska TV-serier pratar de ju tvärtom väldigt ofta om huruvida något är admissible eller inadmissible in court. Endast bevisning som har tagits fram på ett tillåtet sätt är möjlig att använda. Är det inadmissible går det inte att presentera bevisningen i rätten och domstolen kan inte heller ta hänsyn till den. Tänkte jag skulle slänga in en sådan liten "rolig" notis - åtminstone tycker jag att sådant är intressant! 
 
Bildkälla/Image source: getawaywithgifsfyeahriverdaleheartsuits


Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Det är kul att dina sammanfattning är långa! När det handlar om en serie man själv följer vill man helst läsa en novell av åsikter haha!

Svar: Åh, vad kul att höra :D Är det någon av dessa serier som du följer? Riverdale va?
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Skrev jag dina eller mina? Menade i alla fall dina, självklart!!

Svar: Du skrev rätt! Haha
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype