Golden Globe-nomineringarna och mina gissningar

Äntligen! Nomineringarna för det bästa i film- och serievärlden är här! Det är alltid lika roligt att botanisera och sia vinnare bland utnämningarna. Även om jag satsar på en gedigen lista i det här inlägget, med de allra mest intressanta kategorierna representerade, finner ni inte alla uppräknade i det här inlägget. Här hittar du samtliga nomineringar. Vi börjar med filmkategorierna och går sedan över till seriekategorierna, hörrni!

Bästa dramafilm

Dunkirk
Call Me By Your Name
The Post
The Shape of Water
Three Billboard Outside Ebbing, Missouri

Kommentar: Jag är minst sagt lockad av att se The Shape of Water, nu när den är den mest nominerade filmen i år. För mig är Dunkirk en värdig vinnare. Jag får rysningar bara jag tänker tillbaka på bioupplevelsen.


Bästa komedi- eller musikalfilm

The Disaster Artist
The Greatest Showman
I, Tonya
Lady Bird

Kommentar: Här har jag ingen gissning, då jag inte har sett någon av filmerna. Intressant nog handlar The Disaster Artist, av James Franco, om skapandet av världens sämsta film: The Room.


Bästa regi

Guillermo del Toro, The Shape of Water
Martin McDonagh, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Christoper Nolan, Dunkirk
Ridley Scott, All the Money in the World
Steven Spielberg, The Post

Kommentar: Även om jag anar att Guillermo del Toros film, med alla sina nomineringar (flest av alla), ligger bäst till att vinna, så hoppas jag innerligt att Nolan blir belönad för Dunkirk - den i särklass bästa bioupplevelsen jag har haft.


 
Bästa manliga skådespelare, dramafilm

Timothée Chalamet, Call Me By Your Name
Denzel Washington, Roman J Israel Esq.
Tom Hanks, The Post
Daniel Day-Lewis, Phantom Thread
Gary Oldman, Darkest Hour

Kommentar: Jag har inte sett någon av dessa så jag vill inte gissa. Call Me By Your Name har jag dock höga förväntningar på, med tanke på att det är en bok också. Den ska jag se asap! Tror nog någon gamling vinner ändå, typ Tom Hanks.

Bästa kvinnliga skådespelare, dramafilm

Jessica Chastain, Molly's Game
Sally Hawkins, The Shape of Water
Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Meryl Streep, The Post
Michelle Williams, All the Money in the World

Kommentar: Wow, kan Meryl Streep bli nominerad i någonting utan att vinna? Det vore väl en första gång i så fall. Jag kan inte gissa i den här kategorin heller med anledning av samma som ovan. Icke desto mindre är jag väldigt intresserad av All the Money in the World, då ämnet intresserar mig. Hörrni, glöm inte att det kommer en serie om exakt samma händelse! Trust, heter den.

Bästa manliga skådespelare, komedifilm

Steve Carell, Battle of the Sexes
Ansel Elgort, Baby Driver
James Franco, The Disaster Artist
Hugh Jackman, The Greatest Showman
Daniel Kaluuya för Get Out

Bästa kvinnliga skådespelare, komedifilm

Judi Dench, Victoria & Abdul
Margot Robbie, I, Tonya
Saoirse Ronan, Lady Bird
Emma Stone, Battle of the sexes
Helen Mirren, The Leisure Seeker

Bästa icke-engelskspråkiga film

A fantastic woman (Chile)
First they killed my father (Kambodja)
In the fade (Tyskland)
Neljubov (Ryssland)
The Square (Sverige)

Kommentar: Så himla kul att det går så bra för Ruben Östlund just nu! En Golden Globe bådar gott inför Oscarsgalen.

Bästa originalmusiken i en film

Jonny Greenwood, Phantom Thread
Carter Burwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
John Williams, The Post
Alexander Desplat, The Shape of Water
Hans Zimmer, Dunkirk

Kommentar: I den här kategorin håller jag tummar och tår för att Hans Zimmer vinner för Dunkirk. Rysligare och mer förtrollande filmmusik går inte att finna!

Bästa dramaserie

The Handmaid's Tale
This Is Us
The Crown
Game of Thrones
Stranger Things 2

Kommentar: Det är så synd om serier som måste tävla i samma kategori som Game of Thrones, för det finns ingen serie som kan vinna mot Game of Thrones och förtjäna det. Ja, jag är visserligen jävig, men objektivt sett är den så påkostad, genomtänkt och perfekt genomförd att det blir skrattretande att jämföra den med andra serier. Lite synd att vi inte ser serien i andra nomineringar i år.

Bästa komedi- eller musikalserie

Black-ish
The Marvelous Mrs. Maisel 
Master of None
Smilf
Will & Grace

Kommentar: Jag är förvånad över att två nykomlingar kvalar in på listan, även om Smilf kanske inte förvånar mig oerhört mycket. Den har ju blivit väl mottagen. Den enda serien jag har sett är Master of None, så den får min röst.

Bästa miniserie eller TV-film

Big Little Lies
Feud: Bette and Joan
Fargo
Top of the Lake: China Girl
The Sinner

Kommentar: Jag är glad över dessa nomineringar! Min röst går tveklöst till Big Little Lies, som jag bara häromdagen utnämnde till årets bästa serie. Feud är dock väldigt sevärd och bra! Jag vill ju väldigt gärna se Top of the Lake, vars första säsong sändes för flera år sedan. Comebacken skedde i år, och anledningen till att det benämns som en miniserie är nog för att det handlar om ett helt nytt fall den här gången. The Sinner måste jag helt ha missat.

Bästa kvinnliga skådespelare, miniserie eller tv-film

Nicole Kidman, Big Little Lies
Reese Witherspoon, Big Little Lies
Jessica Lange, Feud: Bette and Joan
Susan Sarandon, Feud: Bette and Joan
Jessica Biel, The Sinner

Kommentar: Här har vi en maxad kategori med tufft motstånd. Så himla kul att både Big Little Lies och FEUD finns representerade i dubbla versioner. Nicole Kidman är min favorit, men alla är ju så fantastiskt bra att det nästan känns omöjligt att välja ut en enda favorit (med undantag för Jessica Biel då jag inte har sett The Sinner). Det är småkomiskt att se både Susan Sarandon och Jessica Lange nominerade, då det annars kanske hade kunnat bli en riktig fejd! I serien blev ju bara Bette Davies nominerad till en Oscar.

Bästa manliga skådespelare, miniserie eller tv-film

Robert De Niro, The Wizard of Lies
Kyle MacLachlan,Twin Peaks
Jude Law, The Young Pope
Ewan McGregor, Fargo
Geoffrey Rush, Genius

Kommentar: Nej då, jag ska inte ranta om Twin Peaks förfall igen - det räcker med att konstatera att Kyle MacLachlan är värd bättre. Jag tippar Jude Law. Varför? För att han är Jude Law. Jag har ju hunnit se lite av The Young Pope i alla fall.

Bästa kvinnliga skådespelare, tv-serie (drama)

Elisabeth Moss, The Handmaid’s Tale
Claire Foy, The Crown
Katherine Langford, 13 Reasons Why
Maggie Gyllenhaal, The Deuce
Caitriona Balfe, Outlander

Kommentar: Det här känns som en av de tuffaste kategorierna att utse en vinnare i. Mitt hjärta bultar ju för Caitriona Balfe men ska jag vara realistisk går vinsten nog snarare till Claire Foy eller Elisabeth Moss. Det känns oerhört jämnt mellan de två, men jag gissar på Foy.

Bästa manliga skådespelare, tv-serie (drama)

Freddie Highmore för The Good Doctor
Sterling K. Brown, This Is Us
Bob Odenkirk, Better Call Saul
Jason Bateman, Ozark
Liev Schreiber, The Deuce

Kommentar: Jag har ju praktiskt taget bara sett Better Call Saul, även om både Ozark och The Deuce står på min watchlist. Den här kategorin känns otroligt svår att förutse, men det har gått så bra för The Good Doctor att en vinst för Freddie Highmore inte känns helt otroligt. Jason Batemans nominering förvånade mig, men kul!

Bästa kvinnliga skådespelare, tv-serie (komedi)

Pamela Adlon, Better Things
Alison Brie, GLOW
Rachel Brosnahan, The Marvelous Mrs. Maisel
Issa Rae, Insecure
Frankie Shaw, Smilf

Kommentar: Tror och hejar på Pamela Adlon, trots att den enda serien jag har sett i kategorin är GLOW. Alison Bries nominering både förvånade och gladde mig. Hoppas bara inte att Louis C.K.:s ageranden förstör Adlons chanser för mycket (han har skrivit mycket av materialet i serien).

Bästa manliga skådespelare, tv-serie (komedi)

Anthony Anderson, Black-ish
Aziz Ansari, Master of None
Kevin Bacon, I Love Dick
William H. Macy, Shameless
Eric McCormack, Will & Grace

Kommentar: Hade fått för mig att I Love Dick inte hade blivit så väl mottagen, men här är Bacon ändå. Uppenbarligen har han gjort ganska bra ifrån sig då! Min röst går till Aziz Ansari.

Bästa manliga biroll, miniserie eller tv-film

David Harbour, Stranger Things
Alexander Skarsgård, Big Little Lies
Alfred Molina, Feud: Bette and Joan
David Thewlis, Fargo
Christian Slater, Mr. Robot

Kommentar: Varför Stranger Things anses vara en miniserie eller TV-film är för mig en gåta, men här hejar jag järnet på Skarsgård som var helt otroligt läskig i sin karaktär i Big Little Lies. Må han vinna!

Bästa kvinnliga biroll, miniserie eller tv-film

Ann Dowd, The Handmaid’s Tale
Laura Dern, Big Little Lies
Shailene Woodley, Big Little Lies
Michelle Pfeiffer, The Wizard of Lies
Chrissy Metz, This Is Us

Kommentar: 
Laura Dern var visserligen oerhört bra som vanligt, men Shailene Woodley överraskade mig positivt.

Bildkällor/Image sources: IMDB, IMDB, IMDB, IMDB, IMDBa, IMDBb, IMDBc.



Karin    •     •   http://karinsuniversum.se

Skulle vara konstigt om inte Big Little Lies tar hem mycket pris.

Svar: Ja! :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype