Game of Thrones s7 e5 - "Eastwatch"

Först av allt har jag lyckats undvika ALLT vad spoilers heter, så jag läser ingenting som har med läckor att göra! Det enda jag tillåter mig själv att läsa är oskyldiga små teorier samt utvecklar mina egna. Tillåt mig pinpointa några av avsnittets höjdpunkter:
 
 
📌 Cersei är gravid
Det här förvånar mig något oerhört. Framförallt på grund av Cerseis ålder. Jag förstår direkt när Qyburn är hos Cersei och säger "I can give you something" att det handlar om hennes hälsa, men jag tror först att hon har någon dödlig sjukdom eller så. Angående den här händelsen har jag en del tankar och det är att vi först får se Jaime rusa in och berätta om hur många soldater som förlorades under slaget mot Daenerys (och Tyrion - vilket sticker i ögonen på Cersei), för att därefter släppa bomben att det var Olenna, inte Tyrion, som dödade Joffrey (samt anledningen varför hon gjorde det). Cerseis ansikte förvrids i vrede och hon säger att hon inte borde ha lyssnat på Jaime - Olenna borde ha fått dött en plågsam död. Det är tydligt att Cersei känner sig förådd av Jaime, "a soldier should know his [place]" i kriget, säger hon. I nästa scen, lite längre in i avsnittet, frågar Cersei, nästan som out of the blue, huruvida Jaime planerar att straffa Bronn för att han "förrådde" Jaime genom att anordna ett möte med Tyrion utan tillåtelse. "Do you think anything of importance happens in this city without me knowing?". Jag tycker att Cersei genom detta beteende slår fast sin syn på förrädare och hur sådana bör straffas. Det är tydliga hintar mot Jaime och att hon planerar att straffa honom för sina handlingar. I nästa stund predikar hon om hur varken döda människor eller drakdrottningar kan stå i vägen för Lannisters (?) slutliga seger - för huset och för "detta", säger hon och vilar händerna på magen. Jaime blir märkbart rörd (här får vi se hans utvecklade känsliga sida som han gör allt för att dölja från Cersei) men frågar vem pappan är. Är inte det en lite konstig fråga, tycker vi? Nej, för det här är otroligt viktigt, skulle jag säga! Min teori är att Jaime faktiskt kanske inte är pappan! Vem kan det då vara? Jo, ingen mindre än Euron Greyjoy, såklart. Vi tittare har ju fått se en het kärleksscen mellan Jaime och Cersei ganska nyligen, vilket ska få oss invaggade i "sanningen" att Jaime är fadern. Låt oss inte glömma att de båda har legat i flera år, sedan Tommen föddes, utan att få barn. Helt plötsligt blir Cersei gravid. Jaime kan inte längre hålla inne känslorna, utan omfamnar Cersei med en kärleksfull kyss, varpå Cersei kort därpå varnar: "Never betray me again". Uh oh. Det bådar inte gott. Jag tycker att den sista kommentaren stödjer teorin om Euron som fader. Det skulle väl också ligga i linje med en populär fanteori om att Jaime slutligen dödar Cersei. Jag vet inte om jag tror att det blir så, tror inte riktigt han har hjärta att göra det efter den känslosamma sida han har utvecklat, men om det blir så tror jag att han tar livet av sig kort därpå. Jag tror alltså starkt på att Jaime Lannister tar livet av sig, på grund av frustration inför allt han har förlorat, i slutändan.
 
Låt oss ta en titt på klippet från säsong fem där Cersei får veta sin profetia.
 
 
Det som sägs är att Cersei inte kommer gifta sig med prinsen (Cersei tror att hon ska gifta sig med prins Rhaegar Targaryen men gifter sig med Robert Baratheon), att Cersei kommer att vara drottning - ett tag, innan det kommer "another younger, more beautiful queen" som förstör allt hon håller kärt (Cersei trodde det var Margaery och la all sin kraft på att förinta henne, men snarare är det nog Daenerys som åsyftas) och att hon kommer få tre barn som alla dör; "gold will be their crowns, gold their shrouds." 
 
Det var dock en viktig del av profetian som lämnades ute av skaparna - antagligen för att inte spoila Cerseis död. I boken konstaterar Maggy nämligen att "And when your tears have drowned you, the valonqar shall wrap his hands about your pale white throat and choke the life from you." På högvalyriska betyder valonqar "lillebror", varpå många har trott att det är Tyrion som slutligen dödar Cersei, vilket förklarar Cerseis livslånga hat gentemot sin lillebror. Så som saker och ting har förflutit under de senaste säsongerna är det dock kanske mer troligt att det blir den några minuter yngre tvillingen Jaime som dödar sin syster och älskarinna. Vi ska komma ihåg att profetian säger att hon enbart kommer att få tre barn, så troligtvis är hon antingen 1. inte gravid eller så får hon 2. missfall. Genom att vara mamma blir hon mer mänsklig i Jaimes ögon men utan det kanske något händer som får honom att döda henne, eller så tar gravidititeten kål på henne och om vi presumerar att Jaime faktiskt är pappan så blir det ju indirekt han som tar livet av henne, även om han då inte direkt "kväver" henne. 
 
Jag tycker att alla historier är så himla intressanta nu, men särskilt intressant har det varit mellan Cersei och Jaime den här säsongen. Det ska bli så himla spännande att se hur allting utspelar sig.
 
 
📌 Jon Snow connectar med Drogon
Det här visar 1. han är inte bara en Targaryen, utan 2. han blir, i Daenerys ögon, även en potentiell partner för Daenerys. Det är tydligt att Daenerys i en senare sekvens finner det jobbigt att ta farväl av Jon Snow. Kärleken finns där, tydligt och klart för oss - men hon visar såklart ingenting. Även Jon hyser uppenbart känslor för Daenerys men inget kommer i vägen för hans plikt. Det känns mer och mer som att Jon "steps up" som en sann kung.
 
 
📌 Gilly hittar svaret på gåtan R+L=J
I förra veckan slog jag fast min teori om att Jon Snow är den rättmätige kungen och för att det ska kunna vara sant behövde Rhaegar och Lyanna vara gifta. Det är en teori jag har stöttat till 100 % ett tag nu. I inlägget resonerade jag även kring vem som skulle kunna vara den som avslöjar R+L=J och skrev då: "[d]et kan också vara så att Sam Tarly upptäcker något i skrifterna i citadellet, och att det är därför hans roll fortfarande är viktig i handlingen." What do you know, redan i veckans avsnitt händer detta, men inte riktigt så som man hade kunnat tänka sig! Det är nämligen Gilly som rabblar upp hela scenariot med annulleringen av Rhaegars äktenskap till favör för ett nytt äktenskap med någon annan (HINT: LYANNA) men tajmingen kunde inte vara sämre, då Sam är så besatt av att bekämpa Nattkungen att han missar den fullkomligt vitala detaljen om Jon Snows bakgrund. Kommer Gilly och han att återkoppla om det här ämnet?! Please do! 
 
 
📌 Gendry, kung Baratheons oäkting, är tillbaka
Det känns som att jag är den enda som inte bryr mig märkbart om Gendrys återkomst i serien. Han har inte varit en så stor karaktär i mina ögon, men visst vore det kul om han kunde få återförenas med Arya Stark igen! Det kan ju definitivt hända, nu när han har stött på säsongens vagabond Jon Snow. Jag gillar starkt hans kemi med Ser Davos, som för övrigt verkar ha tagit över Tyrions framträdande roll som humoristisk rågivare (ping: "I thought you'd might still be rowing"). Jag förstår ju dock att om Gendry dyker upp så här sent i serien igen så är det av en mycket viktig anledning. Läs gärna denna strålande teori om varför Gendry är tillbaka. 
 
📌 Congratulations Arya, you played yourself
Åh nej, Arya följer efter Littlefinger 'cause she knows he's up to no good, och så slutar det med att hon går rakt in i hans fälla. Vad är det egentligen för litet meddelande från Sansa som hon hittar instoppat i madrassen? 
I säsong ett är Petyr i samma rum som Cersei när hon tvingar Sansa att skriva ett brev efter att Ned Stark visade sig vara "en riktig förrädare" (enligt Lannisters då). Titta på klippet här. "The girl is innocent, your grace", säger Petyr Baelish, när unga Sansa förtvivlat försöker bedyra sin trohet mot kronan inför Cersei. Brevet skrivs till Catelyn och Robb där Sansa tvingas uppmana dem att komma till King's Landing.  
 
Så här stod det i brevet: "Robb, I write to you with a heavy heart. Our good king Robert is dead, killed from wounds he took in a boar hunt. Father has been charged with treason. He conspired with Robert’s brothers against my beloved Joffrey and tried to steal his throne. The Lannisters are treating me very well and provide me with every comfort. I beg you: come to King’s Landing, swear fealty to King Joffrey and prevent any strife between the great houses of Lannister and Stark."
 
 
Tack vare Maester Luwin lyckades Robb genomskåda brevet och bestämde sig för att, tvärtemot uppmaningen, samla nordmännen för att göra uppror mot kung Joffrey. Det här är ingenting Arya vet om, så Littlefingers plan är ju att åsamka skada mellan systrarna. Förhoppningsvis kan de båda genomskåda Littlefingers onda planer till slut och i stället bli närmare än någonsin.
 
Nu får jag ta och avsluta det här inlägget. Vill egentligen utmåla några fler teorier, men jag har sparat en goding till er andra GOT-nördar. Titta in här lite senare (kanske ikväll, kanske i morgon) och läs om en oerhört spännande teori som jag faktiskt har hittat i gömmorna. Jag lovar: it will blow your minds! 😱 
 
Bildkällor/Image sources: Vanity Fair AVanity Fair 1Vanity FairVanity FairVanity Fair


Towe    •     •   http://escapereality.se

Det där Jaime frågade om pappan tolkade jag som att "vem ska du säga att pappan är?". För att dölja incesten. Även om jag tror hela riket redan vet haha. Cersei bryr sig ju uppenbarligen inte heller nu. Men mycket möjligt att Euron kan vara pappan ändå. Cersei har ju varit otrogen innan. Tror det är något som skulle göra att Jaime bryter med henne också. Jag tror på teorin att Jaime kommer bli den som dödar Cersei. Men för det att hända måste hon ha gått riktigt över gränsen. Kanske kommer ett missfall göra att hon tappar det helt. Ska bli intressant att se hur det kommer utveckla sig mellan Jaime och Cersei. Tror iallafall inte att Jaime kommer stå vid hennes sida när den här säsongen är slut.

Svar: Jo, det är säkert meningen! Vet inte om jag riktigt tror på att Euron är pappan men det är en intressant teori :D Det är så svårt att förutse huruvida Jaime kommer döda henne eller inte. Det lär väl bli så, men det känns som att hon måste bli extremt galen för att han ska klara av att göra det. I så fall blir han ju även en Queenslayer, hehe.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype