Game of Thrones s7 e3 - "The Queen's Justice"

Det här inlägget var egentligen färdigskrivet i måndgs men jag har varit dålig på att få ut inläggen i tid nu i sommar... Det blir bättre till hösten - lovar! Jag vill inte vara långrandig angående den här veckans avsnitt av Game of Thrones men ett par få välvalda ord måste få sägas. Ett stycke förvånande nyheter är att nästa veckas avsnitt redan har läckt, då HBO tydligen har blivit utsatta för en hacker-attack. Det har nog inte hänt förut i tronspelets historia, tror jag! Jag tänker dock hålla mig på mattan och inte eftersöka det nya avsnittet. Den som väntar på något gott... 😇
 
Kommentarerna till den här veckans avsnitt tänkte jag kunde vara kul att publicera i form av emoji-känslor!
 
Veckans
 
😳 "Jaime got hot"
Trots att det tar emot att erkänna (han var en av de mesigaste karaktärerna i förra säsongen) så kommer jag på mig själv med att tycka att Jaime helt plötsligt är het. Det har jag aldrig tidigare tyckt. Är det hans plötsliga vunna sympatiska framtoning som får mig att tycka så här? Snälla, säg inte att jag är den enda som crushar på Jaime... mot min vilja, ska tilläggas 🙄 Det kanske har något att göra med att skådespelaren är dansk - vi nordbor dras kanske till andra nordbor, hehe.
 
 
😈 Cersei hämnas på Ellaria Sand
I det här avsnittet får Cersei ut en efterlängtad hämnd mot Ellaria Sand som låg bakom mordet på Cerseis dotter Myrcella; det ska inte förglömmas att Ellaria gjorde det för att hämnas Lannister-familjens inblandning i Oberyn Martells död. Det hela startade alltså med att Oberyn skulle hämnas på Tywin för mordet på systern Elia, men The Mountain blev i stället Oberyns död och i veckans avsnitt avslutar Cersei striden genom en slutlig hämndaktion då hon fängslar Ellaria tillsammans med sin dotter Tyene Sand, för att modern ska bevittna dotterns död. Jag sympatiserar verkligen inte med Cerseis radikala handlingar men jag finner hennes blodtörst makalöst underhållande. Det gör hela serien otroligt spännande! Hennes allt mer djärva handlingar tillsammans med den nya "skurken" Euron skapar vibbar av det gamla GOT, innan The White Walkers var ett faktum.
 
 
😢 Olenna dör
Sorgligt nog förlorar vi en synnerligen stark spelare i det här avsnittet - Olenna Tyrells historia är slutligen över. Hon får trots allt avsluta sitt jordeliv på ett, i GOT-mått mätt, behagligt vis, i och med att hon får ett gift av Jaime som leder till en smärtfri och snabb död. Dessutom försvinner hon på det mest episkt tänkbara sätt, då hon avslöjar att det faktiskt är HON som ligger bakom Joffreys död. Jaimes ansiktssuttryck när han får reda på nyheterna är oslagbart! Det kommer att göra Cersei galen att få reda på den verkligen hjärnan bakom mordet på den förstfödde av barnen, särskilt eftersom Olenna nu redan har avlidit. Låt oss gissa på att Cerseis blodtörst inte kommer att minska i första taget... 
 
 
😍 Is möter Eld
Äntligen får vi se ett episkt möte mellan Daenerys Targaryen och Jon Snow (eld och is). Det utspelar sig kanske inte fullt så som GOT-fans hade hoppats, men samtidigt hade det varit otroligt om allt flöt på friktionsfritt. Daenerys kan inte riktigt ta in Jons påstående om The White Walkers, men samtidigt respekterar hon i slutändan honom så pass mycket att hon tillåter honom att utvinna drakglas ur berget. Det är tack vare Tyrion som de båda kommer lite bättre överens, och det blir tydligt att Tyrions roll är att medla fram ett fungerande samarbete mellan Snow och The Mother of Dragons. Jag uppskattar den humoristiska detaljen i att Daenerys blir presenterad med alla sina titlar och Ser Davos replikerar: This is Jon Snow. Jag hoppas bara på att det inte blir för mycket humor i serien, då det kan ta udden av den råa känslan vi annars är vana vid.
 
Slutlig kommentar: Många hyllar veckans avsnitt som det bästa hittills i säsongen (vissa påstår att det är det bästa avsnittet någonsin - I don't think so, säger jag!), men jag är faktiskt inte alls besviken på de tidigare avsnitten. Jag tycker att de har varit händelserika och intressanta in i minsta detalj. Jag tror att de som klagar förväntar sig enorma krigsscener i varenda avsnitt, men riktigt så kan det ju inte gå till. Jag tror verkligen vi har några fantastiska slag framför oss. Om jag får sia lite om återföreningar, som är lite av säsongens tema (Läs: Sansa+Bran, Arya+Nymeria, Jaime+Euron, Tyrion+Jon m.fl.) så tror jag att Theon kanske får återse Jon Snow igen. Det vore spännande!


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Jag tycker säsongen är fantastisk hittills! Veckans avsnitt är jättebra också men ska inte spoila något om du inte sett. Mötet mellan is och eld var efterlängtat, och nu börjar ju också alla Stark:arna återvända till Winterfell igen. De som fortfarande lever, d.v.s... Man känner verkligen att serieavslutet är på ingång. Det är spännande men samtidigt tråkigt att veta att det snart är slut :( Bara tre avsnitt kvar av denna säsongen också.










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype