Veckans serier v. 15

Det känns faktiskt sjukt konstigt att vi redan är inne i vecka 15! Runt vecka 21 brukar det ju vara sommar! Här kommer veckans TV-kommentarer, men också en titt mot nästa veckas premiärer. På måndag har The White Princess premiär (även säsongspremiär för The Leftovers för den som tittar på serien). På onsdag kommer äntligen den allra sista säsongen av Pretty Little Liars (7b). Även Famous in Love har premiär då. Det är dessa serier jag kommer att titta på. Nu känner jag att mitt serieschema börjar bli lite överväldigande så det är på ett sätt skönt att Girls sänder sitt sista avsnitt på måndag, även om jag verkligen och innerligt kommer att sakna serien som typ har haft sin bästa säsong någonsin.
 
Nu över till kommentarerna, och jag kommer att hålla mig till det nya konceptet som jag införlivade förra veckan, nämligen att kommentera varje avsnitt med max tre meningar! Jag inleder givetvis med  att genast göra ett undantag från denna nyetablerade regel, just för att ge intresserade en spoilerfri kommentar om Better Call Saul. Undrar du om serien verkligen är för dig? Läs vidare.
 
 
Better Call Saul s3 e1 - "Mabel"
Det är underligt - trots att serien har långa avsnitt med stundtals väldigt utdragna scener, är det just dessa scener som gör showen så speciell och bra. Få, om ens någon TV-serie, har så konstnärlig och genomtänkt filmning. Mabel är en välkommen säsongsstart där Saul visserligen gör ett gott intryck, men den som verkligen får glänsa -och som säkerligen kommer att överta showen mer och mer - är Kimberly. Frågar du dig själv: Är Better Call Saul verkligen något för mig? Jag ska vara ärlig och inte smyga under stol med att under två säsonger har Saul ungefär hunnit med att göra en reklamfilm och fiffla med dokument. Det är ungefär allt. Det betyder inte att serien inte är sevärd - jag tittar faktiskt främst på grund av filmningen men också för att när man väl tittar på ett avsnitt så är det praktiskt taget omöjligt att slita sig. Har du tittat på Breaking Bad är Better Call Saul ungefär en lite mer humoristisk men även lite mer långsam lillebror. Bob Odenkirk som spelar Saul har hintat om att takten kommer att öka under de kommande tio avsnitten och det är vi väl alla tacksamma för. Jag tror att det som är avgörande för att serien ändå inte känns slö är för att vi alla vet hur historien slutar. Därför är det en njutning att se varje litet moment i detalj. 
 
 
Girls s6 e9 - "Goodbye Tour"
Hur sorgligt det än är att vi närmar oss slutet är veckans avsnitt fröjdernas fröjd att titta på. Sorgligt nog distanserar sig Shoshanna men i slutändan visar det på ett exakt sätt var tjejerna står i förhållande till varandra; konfrontationen i badrummet leder i slutligen till något bra, nämligen återföreningen mellan Hannah och Jessa. Spänningen är olidlig inför nästa veckas säsongsavslutning; kommer vi få se hur alla har det - inkl. Hannah i sitt nya hus ute på landet?!
 
 
Riverdale s1 e10 - "Chapter Ten: The Lost Weekend"
Skaparna vill helt klart få oss tittare att tro att det är Betty som har mördat Jason - en tanke som visserligen har slagit mig tidigare då hon inte har avslöjat något alibi för veckan i juli. Jag nappar inte riktigt på det betet, men något annat jag nappar på är romansen mellan Veronica och Archie! Cheryl visade sin allra mest elaka sida i det här avsnittet och btw: hur knäppt var det inte att twincest-teorin nämndes? (Nu får vi vänta ända till 27 april för fler svar, typ som "är Archies mamma en Blossom?")
 
 
FEUD s1 e6 - "Hagsploitation"
Det är en väldigt bra serie men jag börjar bli evigt trött på Joan Crawfords självömkande; "det är så synd om mig, jag är en legendarisk Hollywood-kändis vars karriär börjar dala på grund av min ålder". Bette är mycket mer sympatisk på så vis. Trots sin påkostade produktion är det här en serie vars upplösning jag ser fram emot, just för att jag känner att jag inte har tid för den längre.
 
 
The Good Fight s1 e9 - "Self Condemned"
Serien som började som en självklar favorit hos mig har tyvärr fallit ner något snäpp, främst på grund av förra veckans avsnitt. Den här veckan höjdes nivån igen, men det stör mig att Lucca fortfarande framställs på ett ovärdigt robotliknande sätt utan att ens vara i närheten av den potential hon egentligen besitter. Diane är också bekvämt tillrättavisad (känns det som), men vi får hoppas att nästa veckas säsongsfinal bjuder på något alldeles extra, särskilt nu när Maia riskerar att bli åtalad för sina föräldrars brott.
 
 
SKAM s4 e1 - "Du hater å henge med oss"
SKAM is back and it's ready to attack... us with the cuteness between Sana and Yousef. Hoppas bara inte på ett triangeldrama mellan Sana, Noora (vad är grejen med att hon vägrar avslöja mer info om henne och William?) och Yousef. Det är så kul att få fokus på tjejerna igen, och allt görs väldigt snyggt och intressant med fokus på Sanas uppenbara dilemman mellan religion och lust (läs: hennes törstande blick efter killarnas magrutor när hon sitter på bussen). 
 
 
Billions s2 e8 - "The Kingmaker"
Ett förträffligt avsnitt med knivvassa dialoger. Det är nervkittlande att se hur Wendy går över till den mörka sidan genom att inte berätta för Chuck om sin otrohet när han är öppen och berättar om sin dejt för henne (de är ju alltid ärliga mot varandra om allt). Andra höjdpunkter i avsnittet är Wags försök att positionera sig (bokstavligt talat) på en högre samtalsnivå än Mafee och kulmen i att Bobby konfronterar Chuck på Yale-klubb - drama!
 
Bildkällor/Image sources: IMDB, IMDB, IMDB, IMDB, eonline, NY Times, isakology, IMDB.


Lena    •     •   http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Var det bara jag som reagerade på att Jugheads pappa och Mrs Cooper var väldigt nära. Började fundera på om barnet som hon tvingades göra abort för kanske var hans. Det var bara något där mellan dem och sedan när han sa att hon kommer från "fel" sida om stan då började tankarna fara omkring haha

Svar: Jag vet! Hade inte utrymme för att skriva om det, men jag håller verkligen med dig! De verkade ha ett förflutet indeed.
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

vilken snygg ny header du har!!!!

Svar: Tusen tack!!! Den är inte helt jämn men jag ska nog fixa det när jag orkar ;)
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

jag får inga sådana vibbar av Betty alls, menar du när hon "goes dark"? eller på vilket sett?

Svar: Ja, det menar jag! Hon menar att hon gör saker som hon inte minns sen osv
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype