How to Get Away with Murder - "Who's Dead?"

Generella kommentarer kring avsnittet.
Det finns ett återkommande tema under den här säsongen och det är alkoholism. Det är så himla himla tragiskt men oj, så välbehövligt för världen att se. Viola Davis gör en aldrig skådad insats när hon hjärtskärande genuint porträtterar en fungerande alkoholist. Det är en så genialisk balans mellan det hårda yttre - den hårt arbetande kvinnan som måste vara dubbelt så hårdhudad som en man för att skapa sig en karriär, och den inre, sårbara och behövande själen, som vill bli sedd som en människa och behandlad med respekt och kärlek. Det är ett vackert skådespel som under säsongen har uppvisats och det blir allt mer kännbart hur förödande alkoholismen är för Annalise. Så länge hon tvingas äta upp sina känslor kommer hennes problem bara att bli större. 
 
En annan sak jag vill HTGAWM är de flytande sexualiteterna. Budskapet är att man kan attraheras av och bli kär i en människa, inte ett kön. Det är väldigt nytänkande för en amerikansk serie och det är en av alla aspekter som bör uppmärksammas enligt mig.
 
 
Vem var det som dog i branden?
Här ingår såklart en spoilervarning. LÄS INTE VIDARE OM DU INTE HAR SETT AVSNITTET! Under hösten har vi siat om vem som skulle befinna sig under skynket på båren. Det har trots allt inte funnits så många att välja på - många har gissat på Wes, Nate, Frank eller Connor. Ju mer tid som har förflutit har vi kunnat räkna bort t.ex. Connor. Många trodde nog också att vi skulle kunna räkna bort Wes, då han verkade leva i och med att han befann sig hos polisen i framåtblicken. 
 
Så här skrev jag 25 oktober: 
"Låt oss spola fram i tiden. Vem är det som är död egentligen? Nja, om vi först analyserar vem som borde vara pappa till Laurels barn så är det väl uppenbarligen antingen Frank eller Wes. Min gissning faller på Wes, rimligtvis då jag tror att Frank och Laurels förhållande är alldeles för skadat för att de ska hitta tillbaka till varandra så snabbt, förutsatt att Frank skulle få för sig att återvända. Vem borde då rimligen ha befunnit sig i huset tillsammans med Laurel, och orsakat en stark reaktion hos Annalise när hon lyfte på skynket? Wes. Jag vill tro att manusförfattarna vill att vi ska tro att det är Wes. Han har tidigare varit den mest irriterande karaktären men i den här säsongen är han ganska lätt att fatta tycke för. Kan det vara för att vi ska bli ledsna för att han försvinner? Jag har ändå en känsla av att han är en alldeles för viktig karaktär för att dö, så Nate är en annan gissning. Det vore dock konstigt om Nate och Laurel var de enda som befann sig i huset. Det är ju åtminstone inte Connor som dog, eftersom Oliver försökte ringa hans telefon."
 
Min helt klart starkaste gissning var ju Wes och jag och många andra fick alltså rätt i den frågan. Trots att jag i början av säsongen kände att det vore okej om han försvann så har han i den här säsongen blivit mycket mer sympatisk, trots att han som vanligt ska bryta mot alla överenskommelser. Det känns faktiskt sorgligt att han är borta och jag tycker att avsnittet avslutades väldigt känslosamt. Jag kan tillägga att ca 10 min efter jag hade startat avsnittet fick jag ett whatsapp-meddelande som spoilade att det var Wes som dog. Hur surt tror ni jag tyckte att det var att bli spoilad?!
 
 
Nu står vi inför frågan om vem som anonymt angav Annalise, var det kanske åklagaren eller Frank? Det är tråkigt att vi nu får vänta till januari innan vi får svar. Midseason-finalen bjöd som väntat på chock och sorg. Jag tycker att det var det bästa avsnittet i säsongen. Vad tycker ni om händelserna? Var det rätt person ni hade gissat på? Vad tror ni händer nu?
 
Bildkälla/Image source: htgawmsource











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype