Filmrecension: Sausage Party

Titel: Sausage Party (Vita segreta di una salsiccia)
År: 2016
Genre: Animation, äventyr, komedi
Skådespelare: Seth Rogen, Kristen Wiig, Jonah Hill, Edward Norton, David Krumholtz, Salma Hayek, Paul Rudd, Bill Hader, Michael Cera, James Franco, Scott Underwood
Betyg på IMDB: 6.5/10
Mitt betyg: 6/10

Sausage Party handlar om hur matvaror i en vanlig butik tror att människor är gudar som ska ta dem till "The Great Beyond" där inget ont någonsin sker mot mat. En liten korv får för sig att finna sanningen bakom matens existens och vad det egentligen innebär när människor handlar och tar med sig maten hem. Med sig på vägen har han sin kärlek Brenda, som är något skeptisk mot sanningen.

Min recension
Här har vi en av årets största succéfilmer! Budgeten var 19 miljoner amerikanska dollar och filmen har hittills dragit in 57 miljoner dollar. Trots att det är en animerad film så är det en strikt vuxenfilm som jag hoppas att inget barn råkar titta på. Vi har än en gång kompisgänget Seth Rogen, James Franco och Jonah Hill i en komedi sprängfylld med sexskämt, den här gången i parodiform av Disneys, Pixars och Dreamworks filmer.

Sausage Party är en film jag har varit nyfiken på länge, eftersom trailern var otroligt bisarr och ovanlig i och med att vi får se en animation som riktar sig till vuxna. Faktum är att jag initialt trodde att sexskämten skulle ta överhanden och därmed förstöra handlingen. I motsats till mina farhågor blev allting visserligen överdrivet men samtidigt väldigt roligt. Man förstår på en gång vad korven och varmkorvsbrödet anspelar på, det behövs ingen hjärnkirurg för att klura ut. Därifrån eskalerar alla sexuella referenser men vi får samtidigt en spännande handling som gör att man snabbt kommer in i filmen.

Ju mer sanning som uppenbarar sig för huvudkaraktären - korven, desto mer får vi parodier på uppfattningar som verkligen existerar hos människor i verkliga livet. Det är multipla hån mot religiösa trosuppfattningar, sexism, rasism och andra aktuella ämnen. Det ger filmen ett större syfte, vilket inte är fel.

Tyvärr skulle jag säga att slutet förstör en del, då det blir alldeles för bisarrt. Det kan vara så att man vill anspela på människans ociviliserade natur som tar över när yttre hot försvinner och reducerar all känsla för moral. Jag vet inte riktigt vad syftet är, och hur jag ska förklara det utan att spoila, men jag kan i alla fall med gott samvete uppmana er att titta på filmen om ni är i lämplig ålder och kan hantera den här sortens humor. Det krävs att man är på ett ganska lättsamt humor, tror jag, för att man ska kunna ta till sig innehållet utan att ta åt sig.

Sexscenen är bland de värsta jag någonsin sett. Såg den här på bio och var så pinsamt, haha. Förutom det var den helt okej :)

Svar: Hahaha, kan tänka mig att det blev pinsamt!