Filmrecension: Mike and Dave Need Wedding Dates

Titel: Mike and Dave Need Wedding Dates (Mike & Dave: Un matrimonio da sballo)
År: 2016
Genre: Komedi
Skådespelare: Zac Efron, Adam DeVine, Anna Kendrick, Aubrey Plaza, Alice Wetterlund.
Betyg på IMDB: 6.1/10
Mitt betyg: 8/10

Två partyprissar publicerar en annons för att hitta två dejter till systerns bröllop på Hawaii. I stället för att hitta de perfekta, lugna tjejerna får killarna sig en riktig utmaning i form av en okontrollerbar duo.

Som ni ser har jag, för skojs skull, börjat skriva filmernas titlar på italienska, efter originaltiteln. Det är helt enkelt bara en rolig grej som jag har fått för mig att göra för att kunna minnas tillbaka till när jag skrev dessa filmrecensioner på plats i Italien.

När jag och min kompis startade filmen blev jag lite paff över hur dålig jag trodde den skulle bli. Skådespeleriet kändes lite B och i början trodde jag att handlingen skulle likna den för cirka samtliga Hollywoodkomedier, med urspårad och oerhört grabbig humor. I stället blev jag flera gånger överraskad hur annorlunda och uppfriskande humor som de fyra huvudrollsinnehavarna levererade på löpande band. Självklart var det en urspårad film, men på ett positivt sätt. Jag vill också poängtera hur otroligt rolig grabbarnas syster visade sig vara! Att skådespelaren inte har några hämningar utan lyckas bjuda på sig själv till 100 % gör att hon känns som den mest intressanta karaktären i hela filmen.

De detaljer jag gillar med filmen är att könsrollerna byts ut och ger en mer verklighetstrogen bild över hur tjejer faktiskt kan bete sig. Jag gillar också att tjejerna överglänser killarna när det gäller chockerande faktorer. Jag tycker att rollbesättningen är on point, alla är som skapta för sina roller. Anna Kendrick och Aubrey Plaza är så hysteriskt roliga att jag skrattar hela filmen igenom. Adam Devine är ju alltid rolig och tillsammans med Zac Efron utgör de en duo med fantastisk kemi. Vem hade kunnat ana det?

Det jag inte gillar är att vi självklart bjuds på ett försök att försöka normera sexuella övergrepp, och då syftar jag på massagescenen (för dig som har sett filmen eller tänker se den). Lyckligtvis var det bara ett enstaka snedsteg i filmen och resten går inte att klaga på. I andra Hollywood-komedier överöses vi ju vanligen med sexism och en hel del kvinnoförakt. Det är egentligen sjukt att när man kommer ifrån sådant, som skaparna lyckas göra med den här filmen, så känns det så himla bra, men egentligen ska vi ju inte behöva tåla att sådana perspektiv hela tiden. Jag är så van att få söka med ljus och lykta efter en lättsmält komedi som inte lämnar obehagskänslor i maggropen. Äntligen har jag snubblat över just en sådan komedi. Filmen är underhållande, nästan från början till slut.

Slutsatsen är att jag varmt rekommenderar den här galna komedin som definitivt förtjänar ett högt betyg för att man försöker kasta om de sedvanliga könsrollerna lite och faktiskt lyckas med det. Det är inget halvfjuttigt försök till feminism utan det är en självklar porträttering av hur verkligheten kanske faktiskt förhåller sig. Ett stort plus också för de vackra miljöerna som filmen utspelar sig i. Varning för plötsligt ressug!