Filmrecension: Bad Moms

Titel: Bad Moms (Mamme molto cattive)
År: 2016
Genre: Komedi
Skådespelare: Mila Kunis, Kathryn Hahn, Kristen Bell, Christina Applegate, Jada Pinkett Smith, Annie Mumolo, David Walton, Jay Hernandez
Betyg på IMDB: 6.3/10
Mitt betyg: 7.5/10

Tre överarbetade och ouppskattade mammor blir pushade till sina tålamods yttersta gräns, varpå de bestämmer sig för att strunta i sina konventionella åtaganden och helt enkelt njuta av frihet, äventyr och njutning.

Mila Kunis gör ett strålande jobb som huvudmamman i fokus i denna efterlängtade komedi. Äntligen en smart och urballad komedi med kvinnor i fokus som inte är klassad som en romantisk komedi! Det är ju nästan för bra för att vara sant.

Om det är någon som bör berömmas lite extra för att bära upp filmen så är det Kathryn Hahn. Hon är fullkomligt on point när det gäller att gå in i sin avslappnade och frispråkiga karaktär på ett övertygande sätt. Kristen Bell är ju alltid en favorit och även om hon gör sin roll jättebra så är hon inte särskilt mycket i fokus just i den här filmen. Dock utgör hon ett strålande komplement som fullbordar en galen trio mammor som bestämmer sig för att leva livet som de verkligen vill!

Vad är det då som är bra med filmen? Jo, ni vet när Hollywood-filmer försöker få in en slags feminism men det slutar alltid med att kvinnorna blir kompletta/finner sig själva för att de finner sina sanna kärlekar? Här har vi en ren komedifilm som lyckas hålla sig från gränslandet "tramsig" och i stället ser den till att leverera en kusligt verklighetsanknuten humor med en slutpoäng som inte involverar att kvinnor blir fullkomliga först när de träffar rätt man. De olika kvinnorna i filmen är redan gifta sedan tidigare och i stället fokuserar handlingen i stället på att låta dessa kvinnor få leva sina liv så som de vill, med eller utan män. Männen i kvinnornas liv blir bättre människor och de män som vägrar förändra sig själva åker ut! För mig tar filmen hem höga poäng som en komedifilm då den lyckas leverera en jämn ström med humor, en röd tråd samt en annorlunda vinkling. Rollen som mamma är viktig att uppmärksamma, precis som rollen som pappa är. Det är tragiskt att det år 2016 existerar en åskådning som innebär att mamman blir den sammanhållande mädchen für alles i hemmet. Det är dags att förändra detta, och för detta tar Bad Moms en viktig ståndpunkt! Vill du ha en annars konstaterat grabbig humor levererat av kvinnor i stället? Då är detta filmen för dig. Tänk dig Neighbors, Horrible Bosses och andra liknande filmer!

Jag skulle faktiskt ge filmen ett högre betyg i sammanhanget "komedi". Då landar filmen på en 8-9, eftersom den har det mesta jag eftersöker i en kravlös komedifilm. Helhetsmässigt över alla genrer är det svårt att ge komedifilmer så höga poäng, då jag normalt vill att filmer ska ha väldigt starka budskap eller imponerande effekter för att uppnå 8-9. Därför landar betyget på en stark 7.5:a.

Blev verkligen sugen på att se denna när vi visade den på biografen där jag jobbade, men det blev aldrig av. Har vanligtvis väldigt svårt för komedier men hann se någon ynka scen och tyckte den verkade lite rolig ändå :)

Svar: Åh, jobbar du kvar där? :) Den är definitivt värd att se, även om det kanske blir hemma i stället!