Veckans tema: Serieavslut

Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Julia som bloggar på juliasnerdrom.blogspot.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
 
Avslut. För mig handlar avslut inte nödvändigtvis om att allt måste sluta lyckligt och helt perfekt. Inte heller att alla kärlekspar får varandra eller att mirakel sker. För mig kan ett bra serieavslut även innebära sorg och tragedi, fångat på ett realistiskt och innerligt sätt. Om det sker något supertragiskt vill jag ändå se karaktärerna hinna bearbeta det lite och inte att det lämnas som en cliffhanger.
 
Tre serieavslut jag gillar
 Bildkälla/Image source: IMDB
 
Breaking Bad
Sista säsongen av Breaking Bad är ungefär lika plågsamt som att bevittna en bilolycka. Walter sårar sin familj, får storhetsvansinne delux och ungefär allt som kan gå snett gör det. Man börjar hata Walter så innerligt. Trots denna oändliga spiral av tragedier, där vi slutligen hamnar allra längst ner på botten, får vi ändå ett tillfredsställlande sista avsnitt. Jesse blir äntligen fri efter sitt lidande. Visst, han får dras med en del på sitt samvete men allt var ju egentligen Walters fel och Jesse fick åtminstone överleva. När vi ser honom köra iväg så vet vi att han i alla fall får chansen att skapa sig ett bättre liv. Att Walter dör är också ganska tillfredsställande. Nu blir hans familj lämnad ifred. 
 
 
Vänner
Efter tio säsonger av bästa kvalitet så får vi ett perfekt slut på en perfekt serie. Rachel och Ross får slutligen varandra och till vår lycka så är allt underbart mellan seriens bästa par, Monica och Chandler, och dessutom får Phoebe leva med sin kärlek. Vi lämnas med känslan av att vi fick vara med om en speciell vänskap, som att vi verkligen var en del av gänget, och att vi alltid kommer att dela ett band. Att de flyttar från lägenheten är verkligen en bra symbol för ett tillfredsställande avslut.
 
Bild/Image source: IMDB
 
The Office
The Office gav också ett behagligt slut. När en serie har pågått så länge och fokuserar på så många karaktärer så vill man faktiskt att alla ska få det bra. Är det en serie med bara två-tre säsonger så gör det inget om slutet är lite mer tragiskt. The Office höll på i nio säsonger och vi fick precis det avslut som vi förtjänade. Pam och Jim hittade tillbaka till varandra och vi fick även återse Michael Scott, en av de bästa karaktärerna i serien.
 


felicia    •     •   http://frokentv.se

har inte sett breaking bad, borde jag? ;D

Svar: Ja, det tycker jag om du gillar badass-serier med mycket drama och lite dyster stämning :D
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Har bara sett några avsnitt av The Office, och detsamma gäller Breaking Bad. Men den sistnämnda vill jag verkligen sätta tänderna i någon dag, men det är bara så mycket annat jag borde se klart innan jag påbörjar ett nytt så stort projekt som Breaking Bad.
The Office vill jag verkligen gilla, men jag har så otroligt svårt för när en serie/film filmas på det sättet... Testade ju på Parks and Recreation också, men det var samma sak där. Såg några avsnitt men blev tyvärr mer irriterad än skrattglad.

Svar: Vad synd, men så är det - man kan inte gilla allt!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype