Veckans tema: Plats

Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
 
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
Karin som bloggar på karinsuniversum.blogg.se
 
En av de bästa sakerna med film och serier är att det blir möjligt att färdas till vilken plats som helst - verklig eller inte! Det behövs inte mer än lite fantasi och teknisk utrustning för att film- och serieskaparna ska göra det möjligt för oss att färdas till Fylke eller Hogwarts. I ljuset av detta tänkte jag peka ut platser i serier som jag gärna hade besökt. Det kan vara alltifrån en stad, en värld eller något liknande.
 
Bildkälla/Image source: nycneversleeps on Tumblr, 1, 2 and 3
 
New York (Manhattan) - Sex and the City
Om det är en serie som får mig att längta extra mycket till staden som aldrig sover så är det serien Sex and the City. Visserligen utspelar sig Mozart in the Jungle, Suits, Younger, Girls, Billions och många andra av mina serier i världens bästa stad, men ingen sätter fingret på New York-känslan så som Sex and the City gör. Även HIMYM och Vänner utspelar sig på Manhattan men det är ju i studios (mestadels) så det framkallar inte alls samma känsla.
 
Det var som jag redan hade besökt platsen redan innan jag for dit förra året. Ändå är det en helt obeskrivlig känsla att beträda marken och det måste helt enkelt upplevas! Jag är så glad att jag uppfyllde mitt mål att resa dit och jag kommer att åka tillbaka många gånger! Jag får tårar i ögonen av lycka varje gång jag tänker på det.
 
Bildkälla/Image source: california-problems on Tumblr
 
Västkusten - Californication/Entourage
Två ganska liknande serier som är lokaliserade i Kalifornien är ju Californication och Entourage. Båda seriena är även ganska lika då Entourage handlar om livet som Hollywoodstjärna medan Californication handlar om en framgångsrik manusförfattare som både skriver böcker och film. Det som får mig att vilja åka till västkusten är det härliga klimatet, de vackra stränderna, de überhippa matställena samt möjligheten att besöka Universal Studios m.m. Det måste även finnas en seriös chans till kändisspotting, bland annat i Hollywood. Några andra av mina serier som utspelar sig på västkusten är Modern Family, Silicon Valley, Grace & Frankie, Arrested Development m.fl.
 
Bildkälla/Image source: twinpeakscaptioned on Tumblr, 1 and 2
 
Twin Peaks - Twin Peaks
Alltså, visserligen sker det ganska skumma grejer i denna mystiska stad men oj, vad jag hade velat besöka Twin Peaks! Om inte annat bara för att smaka den ljuvliga körsbärspajen och det underbara kaffet som agent Cooper älskar! Naturen verkar så vacker och det hade varit roligt att få uppleva 90-talet som en ung vuxen.
 
Har du några favoritplatser i filmer/serier du gärna hade velat besöka? Jag vill gärna höra dina förslag :D
 


Lena    •     •   http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Skulle lätt vilja fotvandra i skotska högländerna efter att ha sett Outlander :D

Svar: Vad mysigt! Hade du velat leva under 1700-talet? Eller bara besöka platsen? 😄
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

En resa till New York hade inte varit helt fel :)

Lena    •     •   http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Hade iofs varit intressant att leva genom någon gammal tid om man visste att man var säker haha men njae föredrar nog att vandra runt där nu. Älskar dock serier/filmer som utspelar sig i äldre dagar för tycker det är så intressant. Hmm kanske hade velat testa på det ändå känns det som när jag skriver haha

Svar: Ja, det kanske till och med skulle funka att leva på den tiden men jag tror att alla sjukdomar, den dåliga hygienen, brist på preventivmedel och andra brister i minimumstandard skulle göra en deprimerad, nu när man har sett hur framtiden ser ut på de områdena.
Annars har de skotska vyerna slagit oss alla med häpnad må jag säga!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype