Serietips om du inte är känslig

Titel: The Girlfriend Experience
År: 2016
Genre: Drama
Antal säsonger hittills: 1
 
Handling
Det här är en TV-serie från Starz, som baseras på filmen med samma titel av Steven Soderbergh. Filmen handlade om en call girl i New York men TV-serien utspelar sig i Chicago och handlar om den juridikstuderande Christine Reade som lyckats få en praktik på den högt rankade advokatbyrån Kirkland & Allen. Hon får då kämpa med att balansera studierna och praktiken. När Christines nära vän Avery avslöjar att hon arbetar som eskort, uppmuntrar hon Christine att testa samma bana. Ganska snabbt efter introduktionen till den nya, hemliga världen väljer Christone att börja arbeta som eskort under namnet Chelsea.
 
Recension
Den här recensionen kan läsas av dig som ännu inte har sett serien, om du vill ha en övergripande förklaring över vilka intryck serien ger. Det var inte så längesen jag hittade den här nya serien från Starz. Jag hade aldrig hört talas om The Girlfriend Experience tidigare, varken filmen eller serien. Jag fick väl ganska höga förväntningar när jag läste att det handlar om en ung, juridikstuderande tjej som lever ett dubbelliv. Det är låter som ett bra underlag för en dramaserie. 
 
Efter att ha sett hela första säsongen nu i veckan känner jag att serien är väl värd att se. Mina förväntningar var helt annorlunda mot hur serien verkligen var. Det kan tänkas att vissa kanske anser serien vara lite väl grå, kall och platt men om man blickar bakom de stela ansiktsuttrycken så finner man att det är just den mystik serieskaparna är ute efter.
 
Christine är en väldigt introvert tjej i en extrovert värld. Det märks att hon inte gillar att prata mycket och med vem som helst - hon reserverar sig för nya möten och konstaterar för oss tittare att hon trivs bäst på egen hand. Ensamhet är något hon uppskattar och hon blir smått ångestfylld när hon tvingas kallprata med bekanta. Till och med inför sin familj verkar Christine vara på sin vakt och vissa uppfattar henne som självisk. 
 
Det som är intressant under säsongens gång är hur eskortlivet lockar fram en helt annan sida hos Christine. I branschen har hon helt klart en fördel i att inte bry sig så mycket om vad omvärlden tycker, men det är som om hon kliver in i en roll och står i strålkastarljuset på en scen. Tjejen som inte gillar att hävda sig får plötsligt en uppmärksamhetstörst som bara måste släckas. Det syns att hon njuter av varje sekund med de främmande männen. Under mötena är det hon som styr och kontrollerar varje situation. Hon får vara i blickfånget och utvecklar en extrovert sida. 
 
The Girlfriend Experience gör ett bra jobb när det gäller att framhålla Christine som oerhört mystiskt, med två helt olika personligheter som kommer fram i olika situationer. Det är tydligt att hon i alla fall jobbar hårt med vad hon än tar för sig. För den som inte uppmärksammar hennes minspel som en del av en större charad, kan detaljerna missas och en stor del av seriens briljans undgås. Riley Keough gör ett makalöst bra jobb som Christine. Jag vill dock starkt framhålla att serien innehåller extremt mycket naket och en massa sexscener. I slutet blev det nästan för mycket, men jag tycker ändå att serien är sevärd. Det är ett intressant och kontroversiellt ämne - en välutbildad tjej som väljer ett liv som eskort. Det är helt frivilligt, och dessutom verkar hon njuta av det! Serien belyser även viktiga ämnen, som vissa mäns våld och besattheter mot kvinnor. The Girlfriend Experince finns bland annat på C more. Vi får se när och om en säsong två kommer!


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Den får jag kolla in! Hade inte hört talas om den. Även om jag tycker "naket" har tagit över både film- och serievärlden lite de senaste åren, så är det förståeligt i en serie som faktiskt handlar om en eskort. Då har jag inget emot det, men irriterar mig mest på serier som slänger in massvis med naket bara för att locka tittare (eller varför de nu gör det), även om det inte tillför något till berättelsen...

Svar: Jag håller så med dig! Just i den här serien förstår man att det har ett syfte - i det här fallet tycker jag man ser förändringen hos Christine :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype