Filmrecension: Trainwreck

 
Titel: Trainwreck
År: 2015
Genre: Romantisk komedi
Skådespelare: Amy Schumer, Bill Hader, LeBron James, Brie Larson, Tilda Swinton, Ezra Miller, Evan Brinkman, Colin Quinn
Betyg på IMDB: 6.3/10
Mitt betyg: 6.5/10
 
Handling
Amy har från en tidig ålder fått lära sig att monogami inte är realistiskt, vilket har lett till att hon har utvecklat en rädsla för att hamna i ett förhållande. Hon satsar hellre på karriären, fester och one-night-stands. En dag möter hon är en kille som får henne att ompröva allt hon tror på.
 
Recension
Först och främst är bilden lite missvisande eftersom det faktiskt är Bill Hader som spelar Amys kärleksintresse - inte LeBron James. Det fanns dock ingen bra bild på de två så det fick bli basketspelaren i stället.
Trainwreck är en film som jag var supersugen på att se när den kom ut men ibland blir det bara inte av att man ser filmer direkt när man hade tänkt det. I stället fick jag avnjuta denna rulle på Viaplay under en stillsam lördag. 
 
Jag får faktiskt säga att jag gillade filmen mer än jag trodde att jag skulle göra! När det gäller den här typen av filmer tenderar vissa att göra en besviken men här fanns det en gnista som förgyllde det mesta av filmen. Humorn var stundtals brutalt rolig - ibland var det ren igenkänningshumor som alltid fungerar och ibland var det bara så bisarra saker som sas, eller uttrycktes på andra sätt, att det var omöjligt att inte frusta till då och då!
 
Amy Schumer är ju så rolig tack vare att hon säger saker rätt ut som alla andra bara går runt och tänker på. Det är hennes stora styrka.  Bill Hader är faktiskt en överraskande bra skådespelare - jag har mest sett honom i SNL tidigare. 
 
Filmens styrkor utgörs av ett fritt och verklighetsförankrat manus. Det mesta är ganska verklighetstroget medan vissa saker görs en del parodi på, d.v.s. situationer görs lite mer extrema för att framhäva humorn. En detalj var exempelvis Amys omöjliga chef, Diane, som gick över lite fler gränser än vad chefer normalt gör. Det framhäver ändå det verkliga faktum att alla kanske någon gång har råkat ut för en chef som är lite för nedlåtande eller "pushig". En fun fact är att jag inte hade någon aning om att det var Tilda Swinton som spelade Diane, förrän efter filmen då jag läste det på IMDB! Det måste ha varit hennes förskräckliga BUS som dolde hennes normalt väldigt bleka och fagra hy.
 
En downside är att filmen blev lite tråkigare ungefär i halvtid, men så brukar det bli i filmer som är romantiska. När kärleken spirar finns det inget utrymme för problem och därmed sjunker underhållningsvärdet. Inget ovanligt, med andra ord! Jag tycker att slutscenen var väldigt underhållande, gullig och rolig och det vägde upp den tillfälliga dippen. Fram till ungefär halvvägs in i filmen är allt superroligt och knäppt!
 
Jag gillar även det faktum att Daniel Radcliffe och Marisa Tomei medverkar i bakgrunden i en "biofilm" som uppenbarligen har gjorts enbart för denna films skull. Ett roligt inslag! Det var i övrigt en hel del kändisar som gjorde inhopp som sig själva, bland annat sportsnubbar och Matthew Broderick. 
 
Helhetsmässigt är Trainwreck definitivt sevärd och har många aspekter till sin fördel. Det är underbart att filmen utspelar sig i New York - världens bästa stad. Jag insåg dessutom att jag nu har avverkat ännu en film från förra årets filmlista - grymt!


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Haha, jag var tvungen att googla "Trainwreck Tilda Swinton" (har inte sett filmen) och herrejösses vad annorlunda hon ser ut! Jag hade nog inte heller känt ingen henne! Och ändå var jag en av de få som faktiskt lyckades känna igen henne under allt smink i Grand Budapest Hotel...

Svar: Hahaha, visst är det sjukt hur annorlunda hon ser ut? Hon hade typ brillor på sig under stora delar av filmen men inte hela tiden. ;)
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Åh har haft den här på min watchlist jätte länge!

Svar: Värd att se!
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

Vill se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype