Filmrecension: Taken 3

Bildkälla/Image source: IMDB
 
Titel: Taken 3
År: 2014
Genre: Action, thriller
Skådespelare: Liam Neeson, Forest Whitaker, Maggie Grace, Famke Janssen, Dougray Scott
Betyg på IMDB: 6/10
Mitt betyg: 7/10
 
Handling
Bryan Mills blir anklagad för ett hänysnslöst mord han aldrig begått eller bevittnat. När han blir förföljd av polisen använder han sina speciella färdigheter till att jaga den sanna mördaren och rentvå sitt namn.
 
Recension
Det kan kort och gott sägas att Taken 3 är en bra film, om den vore fristående. Beaktar man att det redan har kommit två filmer i samma franchise är det lätt att tycka att den tredje blir lite tröttsam. Jag som ändå har tröttnat en hel del på action, tyckte ändå att Taken 3 var intressant. Det var som vanligt en massa våld men det fanns i alla fall mening med det. Det finns också en särskild familjär känsla i och med att Bryan visar så starka känslor till sin familj. Det är en sammanhållning som ger ett extra djup till en annars vanlig form av actionrulle. Det är ju faktiskt ganska vanligt att en manlig huvudrollsinnehavare, a.k.a. hjälten, får sätta sitt liv på spel för att rädda USA/världen/likvärdigt objekt (se Jack Ryan, Mission Impossible, James Bond m.fl.). 
 
Jag ger Taken 3 en sjua i betyg, det är den ändå förtjänt av. 
 


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Jag älskade den första Taken-filmen men det känns om att alla uppföljare till sådana filmer blir nästintill likadana... såg tvåan och tyckte den var ganska lik ettan, dock var det längesen och jag minns knappt vad den handlade om.

Svar: Första Taken var ju gryyyym! Jag minns inte heller vad tvåan handlade om men den var helt okej.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype