Filmrecension: The Hateful Eight

År: 2016 (januari i Sverige)
Genre: Komedi, drama
Skådespelare: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demián Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, James Parks, Channing Tatum.
Betyg på IMDB: 8.1/10
Mitt betyg: 6.5/10

I den kalla vinterns Wyoming finner en prisjägare och hans fånge skydd i en stuga som för tillfället är bebodd av ett märklig gäng.

Det kan verka som att jag har satt en relativt lågt betyg på den här filmen men jag vill gärna förklara mig. Betyget är ytterst subjektivt och min objektiva uppfattning kanske snarare motsvarar en 8:a, men nu är det så att längden på filmen drog ner betyget avsevärt. Det representerar för mig en mild form av storhetsvansinne att dra ut ett sånt här drama till tre timmar. I Titanic var det liksom berättigat, men här var det mer för att kunna skapa oerhört många överflödiga scener. Förmodligen är det för att tillgodose de ultimata Tarantino-fansens törst men för den som bara vill se en bra film så är filmens längd något överdriven.

I övrigt är det en film som till en början inte bjuder in till speciellt mycket humor men det ändras ganska snart. Vissa repliker är riktigt roliga och det är som alltid med Tarantino en parodisk ton om rasism och andra samhällsproblem. Min kompis har sett Django Unchained och hon tycker att den var bättre än The Hateful Eight. Min slutsats är att The Hateful Eight är en film som är perfekt att se när du vill ha en lång kväll och bara kastas in i en underhållande värld. Den är absolut inte nödvändig att se för att ditt liv ska berikas. Den är till 100 procent rent underhållningsvärde men ypperliga skådespelarinsatser. Det är alltså skådespeleriet, den fantastiska och oklanderliga filmningen samt superbra musik som är filmens starka sidor. Nackdelen är att den inte gör ett rejält avtryck och att handlingen är utdragen. Jag rekommenderar dig absolut att se filmen i en biosalong där den når sin fulla potential.

Denna var det tänkt att jag skulle se igår men det blev tyvärr inställt då jag hade min hund att passa, men nu är planen att se filmen nästa vecka, så det ser jag fram emot! Jag förväntar mig inte att den ska vara bättre än t.ex. Django Unchained och fantastiska Inglorious Basterds, men vill ändå få den där Tarantinokänslan och framförallt UNDERHÅLLNING som är det viktigaste av allt :D Känner mig hoppfull :)

Svar: Kul! Du kan hålla förväntningarna höga :) Den är definitivt underhållande!