Filmrecension: The Jungle Book

Titel: The Jungle Book
År: 2016
Genre: Äventyr, familjedrama
Skådespelare: Neel Sethi, Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, Lupita Nyong'o, Scarlett Johansson, Giancarlo Esposito, Christopher Walken.
Betyg på IMDB: 8/10
Mitt betyg: 9/10

Det här är en uppdatering av Rudyard Kiplings klassiker. I filmen får vi lära den klassiska berättelsen om hur Mowglis pappa blev dödad av tigern Shere Khan och hur Bagheera räddade den lille Mowgli och förde honom till vargarna där han fick bli uppfostrad i deras flock. När Mowgli blir äldre försöker han att bli som de andra vargarna, men när Shere Khan blir ett allt större hot väljer Mowgli att lämna flocken och Bagheera tar då på sig uppdraget att föra honom tillbaka till människobyn. På vägen hamnar Bagheera i strid med Shere Khan, varpå Mowgli och Bagheera kommer ifrån varandra. Efter att Mowgli nästan blivit uppäten av ormen Kaa, slår han följe med björnen Baloo som kom till hans undsättning just i rätt tid. En dag blir Mowgli bortförd av en flock apor som tar honom till den skräckinjagande King Louie, som försöker få Mowgli att hjälpa honom att bemästra "den röda blomman", d.v.s. eld - något bara människan kan kontrollera. Som tur väl är kommer Bagheera och Baloo till undsättning men dessvärre rymmer Mowgli iväg när han får reda på att Akela blivit dödad av Shere Khan. Han känner att han måste göra något, så han flyr till människobyn och hämtar en fackla för att konfrontera Shere Khan. Hur det går får vi se i filmen.

Äntligen har jag fått se en av årets mest omtalade filmer. Nu råkar det vara så att år 2016 är ett makalöst bra bioår. Hittills har vi blivit serverade filmer som Deadpool, Batman v. Superman samt Captain America, men det är många fler giganter som dyker upp under året. Om man lyssnar på kritikerna är Deadpool och Captain America två succéer men Batman v. Superman är dessvärre det motsatta. Det hindrade inte biopubliken från att strömma till biograferna och göra filmen framgångsrik inkomstmässigt. Med detta sagt har Djungelboken en hel del att tävla mot.

Nåväl. Djungelboken är en film jag har sett fram emot och nu när det var dags att se den gjorde jag det som sig bör, med 3D-glasögon i en biosalong. Jag har inte läst så mycket om den (ett medvetet val från min sida) så därför kunde jag hålla mina förväntningar i schack. Det är en strategi jag försöker att applicera när jag kan.

Redan från början är det märkbart hur mycket arbete som ligger bakom produktionen av den här filmen. Förvånansvärt nog är Jon Favreu regissör; jag har då inte sett att han har gjort många filmer tidigare. Vid närmare efterforskning visar det sig att han minsann har regisserat både Iron Man, Iron Man 2, Elf och Chef m.fl, och därtill har han producerat en mängd andra verk. Inte så newbie som jag trodde alltså! Han är ju i övrigt en ganska känd skådespelare, bland annat från just Iron Man, men även som en av Monicas pojkvänner i serien vänner.

Tillbaka till filmen. Djungelboken är utan tvekan ett fullkomligt magiskt mästerverk. Betyget 9 är välförtjänt och det skulle till och med kunna ha varit ännu högre. Nu är detta en historia man känner till väl och skulle man aldrig ha hört talas om berättelsen förr skulle det nog vara en 10:a på det hela.

Det som är mest ofattbart är hur de har kunnat animera en film så väl, in i minsta detalj. Allt, precis allt, är gjort i datorn, med ett enda undantag; Neel Sethi som spelar Mowgli. Tänk att han bara är 13 år (ser dock oerhört mycket yngre ut) och kan agera så väl med endast en greenscreen som medspelare. Filmskaparna har använt en mix av digital animation, motion capture-teknik och kastat in Mowgli i det hela. En extra eloge till Bill Murray som gör en utmärkt Baloo. Björnen har väl aldrig varit mer lat eller karismatisk.

Från början till start är historien fängslade, handlingen lyckas till och med ta fokus från den beundransvärt tekniskt avancerade omgivningen och förtrolla biopubliken. Trots att vi alla har hört historien förut tar man gladeligen på sig de obekväma 3D-glasögonen och finner sig snabbt inne i handlingen. Ja, Djungelboken i sitt nya format är sannerlingen sevärd.

PS: En The Jungle Book 2 kommer i framtiden!

ÅÅÅHH JAG VILL SÅ GÄRNA SE DENNA!! Ser så sjukt mycket fram emot att se denna film, den ser ju helt fantastisk ut. Jag ääälskar verkligen Disney's Djungelboken (det är min favoritdisney film efter Lejonkungen) så jag tror verkligen att jag kommer gilla detta.

Svar: Wiie, du kommer älska denna! 😃 Se den gärna på bio! Annars förlorar man nog halva upplevelsen, tyvärr.

Hilda Emanuelsson    •     •   http://ungar.blogg.se/

Åhh jag tyckte också att den var helt underbar! Det var verkligen jättebra gjort med alla animeringar och den var hur bra som helst!! 10/10 får den av mig!

julia    •     •

Hej! jag gör ett film projekt om just djungelboken och ska hitta ett budskap om den.. Lite klurigt från min sida, har du något förslag på vad budskapet kan vara?

Svar: Hmm, budskap i Djungelboken... det kan nog finnas en hel del budskap! Det kan handla om hur människor i djurens ögon kanske är det mest onda djuret av alla, vilket representeras i hur människan har tillgång till och kan hantera eld (vilket gör djuren vettskrämda). Det kan också handla om hur att vara familj inte behöver innebära att man har blodsband (Mowgli växer upp bland vargar). Det är vad jag kommer på spontant! Det finns nog en hel del andra dolda budskap.