Första intrycket: Quantico och Blood and Oil

Bildkälla/Image source: Variety
Quantico
 
Den här serien var en av höstens nya premiärer som jag verkligen såg fram emot och förväntningarna var ganska höga. Först började jag titta på Blood and Oil och tyckte att den var bra, men så tittade jag på Quantico direkt efter och jag är såld! En starkare start får man leta efter. Priyanka Chopra är storkändis i Bollywood men fram till nu har hon inte varit känd i Hollywood. Hon spelar huvudrollen Alex Parrish som påbörjar sin utbildning till FBI-agent i Virginia tillsammans med ett gäng andra karaktärer som vi får lära känna. Quantico är likt How to Get Away with Murder på så sätt att vi kastas in i ett framtida scenario för att sedan få en återblick i hur allt började. I Quantico görs det tidshoppen på ett snyggare sätt, då jag tycker att HTGAWM är filmat i lite för mörka miljöer och vi kastas med lite för hastiga ryck fram och tillbaka i tiden. Tidshoppen är avgörande för handlingen då syftet är att vi ska luska ut vem i gruppen av FBI-rekryter som har varit en infiltrerad terrorist redan från starten av utbildningen. Det första avsnittet var mycket händelserikt och det är en serie helt i min smak! Det är först när man får uppleva sådan här kvalitet som man inser vad man har saknat i TV-världen under ett par år nu. Det har varit mycket fokus på superhjälteserier och blodiga serier under senare år så det är skönt att få lite "Grey's Anatomy"-känsla all over again.
 
Bildkälla/Image source: Yahoo
Blood and Oil
 
När jag först såg trailern till Oil (som den från början skulle heta) så tänkte jag "meeh" då det påminde alltför mycket om en sämre version av Dallas. Själva handlingen innehåller en del brister för att vara verklighetstrogen, jag menar, vem voltar med en bil utan att få en skråma? Varför ringde de inte polisen för att be om hjälp? Allt det här sker i början av avsnittet så jag hoppas inte att jag spoilar för mycket för er som inte har sett serien.
 
Blood and Oil överträffade ändå mina förväntningar. Visst, det är ganska likt Dallas, det är det. Dessutom är det otroligt överdrivet och på gränsen till töntigt. Dock har jag verkligen saknat den här typen av familjedraman! Likt Quantico så vet man ibland inte riktigt vad man saknar, förrän man ser en sådan här serie och inser det. Intriger mellan olika förmögna familjer - gotta love it. Amber Valletta är en så cool skådespelerska, känd från bland annat filmen Hitch, så det är extra kul att se henne i en serie. Jag älskar Chace Crawford, han har blivit ännu snyggare än vad han var under "Gossip Girl"-tiden. Jag tittade aldrig på Gossip Girl när det sändes på TV så jag gjorde min bedömning utifrån de bilder som publicerades i tjejtidningar, så jag tyckte då att Chace var snyggare än Ed Westwick.
 
Tyvärr är väl risken för att det blir en fartfylld dramaserie som dör ut när folk har tröttnat efter ett par avsnitt. Den här typen av serier har ju gjorts förr, men jag hoppas att familjedraman - med överdrivet mycket intriger - är på väg tillbaka till popularitet.
 
Tittade ni på dessa seriepremiärer och vad tyckte ni?
Jag kommer fortsätta att titta på både Quantico och Blood and Oil. De kommer få sin plats i höstens serieschema som jag tänkte lägga ut här på bloggen inom kort.
Idag ska jag titta på premiärerna av Grandfathered och The Grinder. Recension kommer!


FrökenTV, bloggen om tv och film    •     •   http://efji.blogg.se/

såg blood & oil igår och håller på att skriva om vad jag tyckte :) haha.. Gillade det. tycker också Chace är snyggare än Ed.. tror det är mer pga av ed's karaktär i gg där om jag ska vara helt ärlig. ska titta in Grandfathered snart.










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype