Första intrycket: Grandfathered och The Grinder

Bildkälla/Image source: thenicetvshow on Tumblr
Grandfathered
Premisserna är bra. John Stamos, till exempel. En snygg ungkarl i 50-årsåldern får reda på att han inte bara är pappa - han är dessutom farfar. 
 
Jag hade höga förväntningar på den här serien. Trailern gav mig en myskänsla och visst införlivades den, men i övrigt är jag ganska besviken faktiskt. Det slog mig att John Stamos inte bara är snygg, han är faktiskt en riktigt avslappnad skådespelare och förtroendeingivande i sin karaktär - Jimmy. Allt annat är ganska dåligt. Det vi fick se var exakt det som visades i trailern. Det som förstör är att handlingen går alldeles för fort framåt. OBS! Massiv spoilervarning: Inom loppet av fem minuter - åtminstone känns det så - har sonen dykt upp och avslöjat the deal och Jimmy accepterar det hela förvånansvärt bra. Allt rullar på, Jimmy konfronterar mamman som han dejtade för 26 år sedan, och helt plötsligt känns det som att alla umgås och lever det lyckliga familjelivet utan några krusiduller. Alltså, det känns exakt som att man har försökt trycka in en hel säsong i ett enda avsnitt. Man sitter och tycker att ungen är söt och att Jimmy är den perfekta farfarn. Det känns som att precis allt har löst sig när det 20 minuter långa avsnittet är över. Trist! Vad är det nu vi ska få följa under en hel säsong? Jimmy accepterar ju både pappa- och farfarsrollen (den kampen hade kunnat dras ut över nästan en hel säsong), sonen går på dejt med mamman till barnet och det verkar gå bra, Jimmys ex accepterar honom - inget går fel.
 
Jag kommer nog att se nästa avsnitt bara för att inte döma ut serien helt efter endast ett avsnitt, men jag undrar verkligen hur den ska livas upp och om det kommer att bli mer dramatiskt. 
 
Bildkälla/Image source: TVguide
The Grinder
Det här var däremot en serie som jag inte ens hade planerat att se men jag ändrade mig för några veckor sedan. Anledningen? Rob Lowe, såklart. Han är ju så grym och jag tittar ju på Parks and Recreation, vilket gör mig sugen på att se mer av honom på TV.
 
Serien handlar om en skådespelare, Dean Sanderson, som har gjort sig megakänd som advokaten med smeknamnet The Grinder i en stor TV-serie. Efter att sista avsnittet sänds (i början av det här pilotavsnittet, confusing right?) så genomgår han en liten livskris till han inser att han kan använda sina förvärvade kunskaper i det verkliga livet. Brodern jobbar som advokat och då passar Dean på att hoppa in som hans sidekick - till broderns missnöje. 
 
Jag trodde inte att jag skulle gilla The Grinder så mycket som jag gjorde. Serien är lättsam, lite parodisk och har ett bekvämt tempo. Jag skrattade ett flertal gånger. Som juriststudent tycker jag att det är extra kul med "advokatserier" (oavsett om de är verkar löjliga eller verklighetstrogna) - speciellt eftersom vi nu läser en kurs där vi kikar på andra rättssystem, t.ex. det amerikanska. Lite fun fact för den intresserade: I USA tillämpar man så kallad common law, d.v.s. engelsk rätt, där man till den största delen utgår från gamla rättsfall när man dömer i nya fall (lagen är alltså till största delen uppbyggd på verkliga situationer). Det är därför man i TV-serier väldigt ofta får höra advokater referera till en massa avgöranden när de slänger ur sig påståenden, vilket man även får höra i The Grinder. Bevisrätten är den stora kärnan i common law, vilket man också märker i TV-serier. Det är väldigt stort fokus på bevisningen. I USA har man ett jurysystem och det är juryns uppgift att avgöra vad som har hänt (baserat på vad de får höra under förhandlingen) och domarens roll är att instruera och leda.
 
Tillbaka till serien: Jag kommer definitivt att se nästa veckas avsnitt!
 


FrökenTV    •     •   http://frokentv.se

jag gillade ändå Grandfathered även om jag också tyckte att dem gick lite fort fram med att acceptera Jimmy även fast det gått 26 år, vilket är länge.. Det skulle ju inte gå så enkelt på riktigt om man säger så :). Jag älskar dock josh peck, gjort det ända sen drake & josh. Han verkar såå himla rolig privat också.

Svar: Josh Peck verkar kul! Jag minns också när han spelade i Drake och Josh, men jag har i övrigt inte så stor koll på honom. Grandfathered var ändå mysig på något sätt, jag bara stör mig lite på att den var "för mysig", haha :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype