Tema: Halloween

Då var det dags för veckans temainlägg. På lördag är det ju Halloween och vad passar då bättre än lite tips på läskiga filmer, så här i höstmörkret? Det är här ett inlägg i samarbete med: 
 
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.devote.se
Julia som bloggar på juliasnerdrom.blogspot.se
Denise som bloggar på autaini.com
 
så spana in deras kusliga tips också!
 
Jag valde filmer då jag inte har sett så många läskiga serier. Pretty Little Liars, Twin Peaks och Teen Wolf är väl de läskigaste jag har tittat på...
 
När det gäller filmer så föredrar jag lite kusligare filmer, utan en massa onödiga massakers eller överdrivet mycket jump scares (kommer inte på ett bättre ord på svenska). Här är mina tips på läskiga filmer som jag faktiskt har sett. Jag hatar ju skräckfilm då jag inte förstår poängen med att bli uppskrämd, men då jag har haft många påstridiga kompisar har jag genom åren vackert fått sitta ner och titta på en hel del skräckisar. Det slår mig nu när jag bläddrar runt på IMDB att jag har sett de flesta skräckfilmer, faktiskt. Enda undantaget är att jag har lyckats undvika de mest klassiska som It, The Shining o.s.v.
 
Blandat
Dolt under ytan - från år 2000, Halloween - från år 1978, Falskt Alibi - från år 2009
 
Dolt under ytan är en riktigt bra thriller som framkallar kalla kårar. Det är den perfekta rullen om man vill känna sig lite illa till mods. Är man inte så glad för den typiska "skräckfilmen" så skulle jag rekommendera denna klassiska rulle. Halloween är en film som man bara måste ha sett en gång i livet och det finns inget bättre tillfälle att göra det på än under Halloween. Här får vi se en ung Jamie Lee Curtis. Visste ni att hon är dotter till kvinnan i Psycho?Falskt alibi är en helt okej rulle som inte är så superläskig men tillräckligt för dig som inte gillar skräck.
 
Draman/Thrillers
Ett perfekt mord - från år 1998, Gone Girl - från år 2014, Unfaithful - från år 2002
 
Dessa tre filmer går lite i samma stuk och är alla riktigt bra filmer.
 
Filmer som inte är läskiga men som har spöktema
Ghost - från år 1990, Casper - från år 1995, Ghostbusters - från år 1984
 
Ghost är så så så bra. Bara det faktum att det är Patrick Swayze och Demi Moore gör den sevärd.
 
Riktigt läskiga skräckfilmer som jag har sett och som faktiskt är bra
 
 
Den mest överskattade skräckfilmen måste vara The Conjuring...
 
Jag avslutar med en film som jag gärna vill se då jag vet att den ska vara så himla bra och det är Primal Fear från 1994! Det är bland annat Richard Gere och Edward Norton som spelar i denna.
 


Nimo    •     •   http://nouw.com/nimom

Roligt inlägg!

Svar: Tusen tack!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype