Filmrecension: Man of Steel

Titel: Man of Steel
År: 2013
Skådespelare: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russell Crowe, Kevin Costner
Betyg på IMDB: 7.2/10
Mitt betyg: 6/10

Min recension
När det gäller den välkända figuren Superman (eller "Stålmannen" i svenskt tal) tycker jag att det går lika bra att hoppa över en utförlig beskrivning av handlingen. Jag tar mig friheten att hoppa direkt till kritiken av filmen.

Det här kändes som en så lovande film! Jag brukar tycka att actionfilmer är fängslande men här var det något som lämnade mig besviken. I början, på planeten Krypton, var historien lite väl utdragen tycker jag. Det blev dock lovande när vi förflyttades till jorden och fick många, berättande inblickar i Clark Kents uppväxt, långt hemifrån hans hemplanet Krypton. Vi fick reda på att han tidigt upptäckte sina superkrafter och använde dem för att göra gott.

Tyvärr är det något som händer i mitten av filmen. Helt plötsligt blir det som att en hackig skiva spelar upp ett outtröttligt våld där fight efter fight utspelar sig. Hela storyn försvinner i ett rökmoln av all action som inte bara letar sig in, utan ser till att utplåna alla löften om en kvalitetsfilm. Det må vara riktigt snygga scener och effekter men allt känns extremt lösryckt och överdrivet. När man tror att allt är vunnet, då utdelar någon nästa slag och så är explosionerna och tumultet igång igen. Det kändes som att våldet inte fyllde ett större syfte än att försöka banka lite vett i Zod som var fett irriterande.

Bildkälla: planetplease on Tumblr

Trots att filmen är full av skickliga och välkända skådespelare lyckas de inte rädda handlingen. . Tack och lov tar våldet äntligen slut och vi kastas återigen in i någon form av substantiell berättelse.Slutet räddar filmen något och trots att jag gärna hade klippt bort ungefär en timme av filmen så ger jag den ändå betyget 6/10, med tanke på att den verkar påkostad, den var superbra under första halvan och om man verkligen gillar superhjältefilmer eller actionrullar så finns det nog många som tycker att den är bättre än vad jag tyckte. Dessutom tycker jag att Henry Cavill är det perfekta valet av Superman.