Filmrecension: Gone Girl

Bildkälla: MsMagazine
 
Titel: Gone Girl
År: 2014
Genre: Drama, thriller
Skådespelare: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris
Betyg på IMDB: 8.3/10
Mitt betyg: 7.6/10
 
 
Moviezines beskrivning av handlingen: 
"På Nick och Amy Dunnes femte bröllopsdag anmäler Nick sin fru saknad. Polisens utredning och en massiv mediacirkus drar igång och Nicks bild av ett lyckligt äktenskap blir allt mindre trovärdig. Det dröjer inte länge innan hans lögner och underliga beteende får alla att ställa sig den obehagliga frågan… Har Nick Dunne mördat sin fru?"
 
Min recension:
Gone Girl är en sådan film som blev en snackis så fort den släpptes.
Filmen är ju baserad på en bok med samma namn, skriven av Gillian Flynn och publicerad år 2012.
Det är svårt att skriva reflekterande utan att riskera att avslöja för mycket.
Vad som kan konstateras är att Gone Girl definitivt är sevärd just för att det är en sådan snackis,
men samtidigt tycker jag att den är ganska jobbig att titta på. Inte för att den är lång (149 minuter),
utan för att den är mörk och för att tittarens känslor för karaktärerna får sig en ofantlig åktur under filmens gång. Jag valde att se den utan att ha sett eller hört några omfattande beskrivningar innan.
I efterhand tycker jag att det var en god idé, då det skapade en underliggande spänning och fascination för berättelsen som varade genom hela filmen.
Det är en film som säkert rosas med höga betyg av de flesta tittare - vissa säger att det är den bästa filmen de någonsin har sett. I mitt tycke är Ben Affleck det absolut bästa valet av skådespelare för sin roll.
För mig är den värd 7.6 - med emfas på att den ligger närmare 8 än 7.
Det som drar ner filmen, som annars låter Rosamund Pike skina i sitt excellenta skådespeleri, är det ologiska slutet.
Se filmen och ta reda på om du håller med mig.
 
 


Anna ♥ FOTOMEDMERA - fotoblogg med inslag av musik, film, konst & vardag    •     •   http://fotomedmera.blogg.se

Oh, gillar filmtips! :)










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype