Recension: Star Wars: The Force Awakens

 
Titel: Star Wars: The Force Awakens
År: 2015
Genre: Action, Adventure, Fantasy
Skådespelare: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac
Betyg på IMDB: 9/10
Mitt betyg: 9/10
 
Handling
Handlingen tar vid 30 år efter Jedins återkomst.
 
Min recension
Igår var det då äntligen dags för den efterlängtade Star Wars-premiären! Det känns coolt att ha varit en av de första som gick på bio för att se denna blivande klassiker! 
 
Jag ska försöka skriva en spoilerfri recension men om det slinker med någon mild spoiler så får det bli så. Ni som läser får helt enkelt räkna med det och vill ni inte bli spoilade rekommenderar jag att ni undviker att läsa vidare. 
 
Den nya Force Awakens ger mig både positiva och negativa intryck - mestadels positiva, lyckligtvis. När introt börjar rulla, precis som i övriga filmer, rullar en rysning längs min ryggrad. Det här är stort, tänker jag med ett leende på läpparna. Till en början vet man som tittare väldigt lite. Det är på ett sätt bra, för intresset hålls uppe!
 
Jag måste verkligen ge en stor eloge till regisörren J.J. Abrams. Det kan inte vara lätt att förvalta ett arv av en sådan magnitud men med tanke på omständigheterna (att filmen producerades så lång tid efter Jedins återkomst) så är spektaklet genomfört med bravur. Det är kul att återse gamla karaktärer som Chewbacca, Han Solo, Leia, R2-D2 och C-3PO.
 
Då filmen är lång - som sig bör - medför det en viss svårighet att minnas korrekt och peka ut specifika svagheter eller styrkor. Under filmens gång sitter jag och ber en tyst liten bön om att det inte ska smyga sig in för mycket oneliners-humor då det känns som en 2000-talsgrej och inte hemmahörande i Star Wars. Lyckligtvis tycker jag att balansgången höll sig inom rimliga gränser och det var bara positivt att få sitta och skratta lite åt den söta droiden BB-8. 
 
Finns det något negativt då? Nja, mycket är väldigt snyggt gjort och ibland blir det nästan lite för snyggt för att vara Star Wars. Det är dock förståeligt att med den utveckling som har skett och den konkurrens som idag råder på filmmarknaden så är det säkerligen svårt att hålla igen med specialeffekterna. En mycket angenäm effekt är den nästan ständigt spelande Star Wars-musiken som känns signifikant även för tidigare filmer. 
 
De nya karaktärerna gör ett bra jobb men det är småirriterande att karaktären Rey hela tiden ska behöva rättfärdiga sina färdigheter bara för att hon är kvinna. Det är väl för att försöka få en feministisk vinkling på det hela, men som vanligt i USA:s filmvärld så sker det på helt fel sätt. Kan vi inte bara låta bli att nämna 20 gånger i filmen att hon är just kvinna? Den underliggande meningen blir ju att hon gör ett bra jobb - för att vara kvinna. 
 
En intressant karaktär är den nyintroducerade Kylo Ren. Hans roll är intressant att följa, men en stor brist med den här karaktären är att det är alldeles för otydligt varför han är ond. Det är märkbart att han har någon slags inre kamp mellan ljuset och mörkret, men i slutet tycker jag att hans karaktär veknar för mycket och för snabbt. 
 
Jag tycker annars att den andra storylinen är underförstådd, om kampen för att hitta Luke Skywalker. Anledningen är väl för att förmå honom att återvända, i stället för att hålla sig isolerad, var han nu än befinner sig. Eftersom det uppenbarar sig för de nya karaktärerna att han inte är en myt, ligger det väl i allas intresse att få hem en sådan hjälte som bara lämnade allt och flydde.
 
En sista positiv aspekt är att filmens titel både är talande och passande. Att kraften vaknar är tydligt och jag tycker att hela detta underliggande är påtaligt och väl uppmärksammat genom filmens gång.
 
Så, sammanfattningsvis är Star Wars: The Force Awakens en mycket sevärd film som definitivt är bättre än Episode 1-3. Nu råkar jag ju faktiskt gilla Revenge of the Sith, som ofta anses vara den bästa av de tre första episoderna. Av de äldre filmerna har jag ju bara sett hela Stjärnornas krig (Episode IV), men den var ju startskottet på hela storyn så den är väl svårslagen. The Force Awakens gör ett godkänt försök att hedra arvet. Filmen är i sig ett mästerverk och lyckas anknyta väl till Star Wars-känslan. 


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Ser fram emot att se den! Har redan bokat biljetter :D










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype