Filmrecension: The Imitation Game

Titel: The Imitation Game
År: 2014
Genre: Biografi, drama, thriller
Skådespelare: Benedict Cumberbatch, Kiera Knightley, Matthew Goode, Charles Dance
Betyg på IMDB: 8.1/10
Mitt betyg: 8/10
 
Handling
Under andra världskriget får matematikern Alan Turing, och en liten grupp med andra matematiker, ett superhemligt uppdrag att avkoda tyskarnas Enigma-kod för att sätta stopp för kriget.
 
Min recension
Innan jag såg filmen satt jag inne med väldigt lite förhandsinformation. Det jag visste var att The Imitation Game baserar sig på verkliga händelser och utspelar sig under andra världskriget. Så långt var jag lockad. Efter att ha sett filmen vill jag egentligen rekommendera er alla att göra likadant, d.v.s. sätt er inte in för mycket i handlingen utan låt alla oskrivna blad fyllas under filmens gång i stället.
 
Om ni nu är sugna på ett förhandsutlåtande så läs vidare. Jag ska försöka att undvika avgörande spoilers. Först och främst måste Benedict Cumberbatch hyllas för sin mycket trovärdiga insats som professorn Alan Turing. I filmen framställs han som ytterst speciell och jag är osäker på om han verkligen var så himla socialt inkompetent i verkligheten eller om det är ett drag som har förstärkts för att skapa tyngd i historien. Det är nämligen uppenbart att Turing inte har någon som helst förmåga att läsa av sociala koder. Ironiskt nog är han ett geni på att lösa matematiska koder, även när dessa består av bokstäver. Förmodligen är hans sociala apati alltså förstärkt för att framhäva just den här skillnaden.
 
 
Det är verkligen spännande att följa med i historien och se Kiera Knightley komma in som den enda kvinnan och göra ett lysande arbete, överlägsen de andra. Samhörigheten mellan henne och Turing är förnimbar från början och deras relation verkar i de flesta aspekter närma sig en heterosexuell sådan. Det finns bara en hake och det är att Turing har oturen att vara homosexuell under en tid då det utgör ett sedlighetsbrott att ha samvaro med andra män. Under filmens gång får alla tittare inte bara följa det oerhört intressanta och häpnadsväckande arbetet med Turings universalmaskin - vi får även vittna den makabra behandlingen av en man som reducerades till enbart sin sexuella läggning. Han hade alltså räddat så många liv och var uppenbarligen ett geni, men statens enda intresse låg slutligen i att förhindra hans natur och förstöra hans vackra sinne. OBS! SPOILERVARNING (bör endast läsas av personer som har sett filmen): Det är förkrossande när han blir dömd och tvingas ta hormonpiller för att genomgå kemisk kastrering. Jag känner ett fullkomligt vrede över situationen! En annan hjärtskärande händelse som måste nämnas är när en ung Alan får beskedet att hans bästa vän (och kärlek) har gått bort. Då är det svårt att hålla tillbaka tårarna!
 
Jag slås av ett filmen är lik A Beautiful Mind och The Theory of Everything (precis som även den här recensionen nämner). Därför är det inte konstigt att även den här filmen når upp till ett högt betyg. The Imitation Game är en av de bästa filmerna jag har sett under år 2015 och den är väl värd sina åtta Oscarsnomineringar och en Oscar för Bästa manus efter förlaga.
 
Bildkällor: theimitationgamemovie och IMDB


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Såg den på bio, och jag älskade den verkligen. Tycker Cumberbatch var fantastisk i rollen, och jag kan verkligen inte se någon annan som hade passat bättre. Även Keira Knightley gillade jag lite extra mycket i denna filmen (även om hon alltid varit en favorit). Och jag håller med om slutet, så oerhört hemskt att människor ens fick tanken att göra så mot en annan människa. Det gör mig lättad att veta att vi kommit långt i utvecklingen de senaste sjuttio åren. Även om det fortfarande finns en lång väg kvar...










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype