Filmrecension: Spy

 
Titel: Spy
År: 2015
Genre: Action, komedi
Skådespelare: Melissa McCarthy, Rose Byrne, Jason Statham, Jude Law, Allison Janney
Betyg på IMDB: 7.1/10
Mitt betyg: 7.5/10
 
Fun fact:
♥ Melissa McCarthy är nominerad till en Golden Globe för bästa skådespelerska i en komedi och filmen är nominerad för bästa komedi/musikal.
♥ Filmen är regisserad av Paul Feig - samma person som regisserade Bridesmaids och The Heat.
 
Handling
En skrivbordsagent på CIA ställer upp på ett hemligt spionuppdrag för att förhindra att en atombomb hamnar i fel händer.
 
Bildkälla/Image source: foxmovies
 
Min recension
Äntligen! Så känner jag efter att ha sett Spy. Det känns vanligtvis som att komedier idag har en handling som håller sig inom snäva ramar med en massa män som de viktigaste karaktärerna. I Spy får vi äntligen en dos med roliga kvinnor och det är precis vad jag som tittare behöver! Melissa McCarthy är fullkomligt briljant som agenten Susan Cooper och humorn fullkomligt flödar genom hela filmen. Framåt mitten blir det nästan för mycket av alla råa sexskämt men det går tyvärr oftast inte att undvika sådant i dagens moderna komedifilmer. Det är väl något som alla regissörer antar går hem hos biopubliken. Eftersom vi tittare är vana vid grov humor så är det inget som är mer chockerande än vad vi har sett tidigare.
 
Den perversa Aldo kan verka som en överdriven typ men det sorgliga är att såna som han existerar ute i den verkliga världen. Oavsett om han nu spelar över eller i själva verket är sådan så blev jag trött på honom ganska snabbt. Det är lite småirriterande att resultatet blir en generalisering av att kvinnor (egentligen) uppskattar övergrepp. Trots att Susan hela tiden stötte bort honom och sa nej till hans närmanden, framtstod det bitvis som att hon egentligen menade ja.
 
Något annat som går att kritisera är att det är lite väl flashigt och förutsebart i slutet för den som är kritisk. Är man väl införstådd med hur Hollywood-komedi (och action) fungerar så är det ingen nyhet och inget som stör för mycket.
 
Det är kul att få se Björn Gustafsson i en amerikansk succékomedi. Hans insats är ganska liten men bra. Överlag är Spy är hysteriskt rolig film med båda realistiska och orealistiska inslag. Den är perfekt att titta på med kompisgänget eller familjen - om du inte räds pinsamma ögonblick.


Lina - The Movie Freak    •     •   http://themoviefreak.se/

Jag säger bara Jason Statham <3

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Jag gillade denna :) Älskar ju spionfilmer, so how could I not :D










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype